Súkromie na internete je dnes vzácnosťou. Technologické spoločnosti a sociálne siete o nás zbierajú kvantum informácií, ktoré ďalej využívajú pre svoje vlastné účely. Jedným z najkritizovanejších gigantov v tomto smere sa stal za uplynulé roky Facebook, ktorý chcel „zastaviť“ Apple s novou funkciou súkromia pre iPhony.

Nepomohlo a Facebook aj naďalej dokáže sledovať súkromie svojich používateľov spôsobom, o ktorom mnohí ani len netušia, informuje Forbes.

Apple priniesol ľuďom viac súkromia

Novinka ochrany súkromia majiteľov iPhonov je pre smartfóny Applu dostupná ešte len niekoľko týždňov. Po dlhom omeškaní sme sa jej však nakoniec dočkali v apríli. Apple týmto spôsobom zmenil to, na čo boli vývojári aplikácií a mnohé spoločnosti zvyknutí dlhé roky – sledovanie ľudí aj mimo svojich platforiem. Funkcia súkromia má tomu od nového iOS 14.5 zabraňovať.

Aplikácie sú po novom povinné žiadať používateľa o súhlas na sledovanie a je teda len na ňom, či sa im ho rozhodne udeliť. Ako však ukázal prieskum krátko po vydaní novej funkcie, drvivá väčšina ľudí sledovanie aplikáciami zamietla. To naznačuje, že si chcú chrániť svoje súkromie aj za cenu toho, že nebudú dostávať relevantné a personalizované reklamy.

NEPREHLIADNI
Apple chce dať ľuďom lepšie súkromie. Vývojári aplikácií však hľadajú agresívnejší spôsob, ako ťa sledovať

Netreba sa nechať voviesť do omylu, novinka od Apple totiž nezmení počet reklám, no zabráni tomu, aby aplikácie sledovali tvoju aktivitu na smartfóne aj v momente, keď ich práve nevyužívaš. Detailne sme sa tejto téme venovali aj v samostatnom článku. Vo výsledku však ani Apple nedokázal zatiaľ svojimi obmedzeniami zabrániť takému Facebooku, aby prestal sledovať svojich používateľov úplne. Ten má k tomu aj inú metódu.

Facebook má aj iný spôsob, ako sledovať ľudí

Pôvodne sme sa podobnej téme venovali ešte v roku 2019, kedy sme zistili, ako dokáže najväčšia sociálna sieť sledovať a zbierať dáta o používateľoch aj z obyčajných fotografií, ktoré nahrávajú do jeho prostredia.

Či už je to samotný Facebook alebo dcérsky Instagram, s nahrávanými fotkami im používateľ odovzdáva aj „neviditeľné“ metadáta, ktoré obsahujú ďalšie citlivé informácie a ich zbieraniu nedokáže účinne zabrániť ani funkcia súkromia od Apple. Ako to teda Facebook robí?

Zobraziť celú galériu (1)
Flickr / Tony Webster

Ako mnohí dobre vedia, hlavným zdrojom príjmov Facebooku sú reklamy. Reklamy, ktoré zobrazuje všetkým používateľom vždy a všade. Každému však zobrazí niečo iné, to, čo podľa získaných dát „sedí“ pre jeho profil. Facebook totiž na základe dát zo sledovania svojich používateľov dokáže zadávateľov reklamy usmerniť a odhalí im to, čo každý používateľ preferuje.

Spomedzi najpopulárnejších sociálnych sietí ako Snapchat, TikTok, Signal, Telegram a ďalších sú to práve WhatsApp, Messenger, Instagram a samotný Facebook, ktoré o používateľovi zbierajú najviac informácií. Množstvo dát je skutočne enormné a mnohí tento fakt aj naďalej úspešne prehliadajú. Detailnejšie porovnanie toho, koľko informácií o tebe zisťujú sociálne siete sme priniesli v samostatnom článku.

Informácie o polohe používateľa získa aj z obyčajnej fotky

Je preto pochopiteľné, že gigant ako Facebook proti zmene v iOS 14.5 vehementne bojoval. Nakoniec však dokáže získať časť citlivých informácií o používateľoch aj práve prostredníctvom spomínaných fotografií. Aj napriek tomu, že mu používateľ zakáže prístup k polohe, dokáže zbierať lokalizačné dáta a aj IP adresy. Kde sa teda GPS súradnice berú?

Po vytvorení fotky iPhonom, alebo aj takým Androidom, sú k nej priradené metadáta obsahujúce informáciu o presnej polohe, kde bol záber vytvorený. Pokiaľ teda používateľ vytvorí fotku niekde na výlete v zahraničí, údaje o jeho polohe sa uložia spolu so snímkou. Ak následne takýto záber zverejní na Facebooku alebo Instagrame, spolu s ním posiela aj lokalizačné dáta.

NEPREHLIADNI
Apple sa stal nočnou morou Facebooku. Sociálna sieť prišla s ďalšou bizarnosťou, ako prinútiť ľudí k súhlasu na sledovanie

Obe sociálne siete síce tieto metadáta, známe ako EXIF dáta, mažú a nahrádzajú vlastným ekvivalentom. To môže používateľ vidieť napríklad v prípade, ak si zo sociálnej siete stiahne všetky svoje informácie. Netreba byť prekvapený, bude ich rozhodne veľa. Medzi nimi však budú práve aj údaje o lokalite konkrétnych fotografií, ktoré v histórii profilu boli na Facebook nahrané.

Zobraziť celú galériu (1)
EXIF dáta sú súčasťou metadát a pridávajú sa po vytvorení fotografie. Môžu obsahovať aj údaje o lokalizácii. Zdoj: Kaspersky Lab

Nejde pritom len o názov miesta, ale o konkrétne súradnice, ktoré presne určujú, kde, kedy bola fotka vytvorená a z akej IP adresy bola nahratá na sieť. Hoci sa nemusí na prvý pohľad zdať, že sú tieto dáta pre Facebook nejak extra užitočné, opak je pravdou. Lokalizačné dáta o polohe používateľa dokáže platforma z fotografií využiť na to, aby ľuďom podsúvala napríklad reklamy podnikov a služieb v blízkom okolí.

Samozrejme, že všetky konkrétnosti o spracovaní a využití zbieraných dát Facebook dôkladne „zakryl“ v spleti vysvetliviek a siahodlhých textov o podmienkach používania a súkromí na jeho platforme. Tieto informácie však bežný používateľ prehliada. Podobná situácia potom platí aj pre dcérsky Instagram, ktorý sa primárne zameriava na zdieľanie fotografií a video obsahu.

A je pritom jedno, aké nastavenia súkromia používateľ využije. Pokiaľ na platformy nahrá fotku s metadátami obsahujúcimi informácie o lokalite, Facebook a Instagram tieto dáta môžu podľa podmienok zbierať a spracovať pre ďalšie účely (reklamu). EXIF dáta však nie sú to isté, čo určovanie polohy pomocou GPS v smartfónoch, no aj týmto spôsobom dokážu sociálne siete o ľuďoch získavať (pre nich) cenné informácie a monetizovať ich.

Ako môže používateľ takémuto konaniu zabrániť?

Nuž, v prvom rade nejde o vôbec komfortný proces, na aký sme pri nahrávaní fotiek z dovolenky či voľných chvíľ zvyknutí. Pokiaľ už teda chce používateľ nahrať fotografiu na sociálnu sieť, môže z nej metadáta odstrániť vopred. K tomu môže využiť napríklad iVerify, ktorý tieto údaje z fotografie odstráni a na sieť sa dostane len „čistá“ verzia snímky bez dodatočných údajov.

Rovnako tak je možné metadáta odstrániť napríklad aj pomocou editačných programov ako Lightroom, kde sa dajú odstrániť pri exporte fotografií údaje o polohe a osobné informácie o autorovi snímky. Ideálnym scenárom by ale bolo nenahrávať fotografie na sociálne siete vôbec.

Hoci tak Facebook propaguje budúcnosť „súkromia“, v skutočnosti robí pravý opak a o ľuďoch zbiera naďalej kvantum informácií, ktoré nedokázal obmedziť ani Apple svojou funkciou súkromia. Tá však prináša mnohé benefity v iných smeroch.

Aj taká obyčajná fotografia ale v sebe skrýva omnoho viac, ako by si používateľ na Facebooku myslel a jej nahraním môže odovzdať platforme len ďalšie informácie o svojom súkromí, ktoré si dnes už len tak neustráži.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú