SpaceX naďalej pokračuje v intenzívnom vývoji a stavbe rakety Starship. Program berie obzvlášť vážne zakladateľ spoločnosti, Elon Musk, ktorý sa podľa vlastných slov už niekoľko dní nesprchoval. Okrem toho sa tiež podelil o množstvo noviniek ohľadom dizajnu tejto megarakety.

Aktualizácia 12. augusta 2021:

Elon Musk sa na Twitteri podelil o množstvo informácií týkajúcich sa Starship a zdá sa, že nie je ani zďaleka tak problematická a zložitá, ako sa snaží prezentovať konkurenčný Blue Origin.

Starship podľa neho na cestu k Mesiacu nepotrebuje až 16 letov. Na dočerpanie potrebného paliva ich stačí 8 a možno dokonca len 4. Dôvodom je, že lunárna verzia Starship nepotrebuje pomerne ťažké krídla ani tepelný štít . Vo verzii, kde nie je druhý stupeň opakovane použitý a nemusí pristáť, dokáže vyniesť na obežnú dráhu približne 150 ton.

Ak by ale naozaj potrebovala 16 letov, aby sa dostala k Mesiacu, nie je to podľa Muska problém. SpaceX toto množstvo letov údajne zvláda a dokovať s vlastnou loďou je jednoduchšie, než s ISS, s ktorou dokujú pravidelne.

Na orbitálnu štartovaciu rampu sa oba stupne rakety vrátia už v pondelok, ak to dovolí vietor. Zdá sa preto, že tepelný štít až taký vážny problém nemá.

Aktualizácia 10. augusta 2021:

Starship prináša zo Starbase pomerne znepokojujúce správy. Technici začali kontrolovať jej tepelný štít a dlaždice označujú rôznymi farbami.

Nie je zatiaľ oficiálne známe, ako tieto značenia fungujú. Podľa jedného, údajne spoľahlivého zdroja, sú zelenou farbou značené dlaždice s nesprávnymi medzerami. Červená je pre prasknuté dlaždice a tie, ktoré sú v poriadku, sú popísané bielym písmom – to nie je na fotografiách dostatočne viditeľné.

To by ale znamenalo, že len kvôli manipulácii s raketou došlo k problémom s azda polovicou dlaždíc, čo je vysoko nepravdepodobné – tie totiž takmer vôbec neodpadávali ani počas testovacích letov.

Táto problematika musí počkať na oficiálne potvrdenie alebo konečné rozlúštenie týchto značení. Aj v prípade problémov s tepelným štítom zatiaľ o veľký problém nejde – Starship je ním kompletne pokrytá len po prvý raz a chyby sú očakávané. Prvý orbitálny let to však pravdepodobne oddiali.

Internetom sa medzitým šíri infografika od konkurenčnej spoločnosti Blue Origin, ktorú založil Jeff Bezos. Tá kvôli stratenému kontraktu Starship očierňuje a v infografike vyzdvihuje napríklad fakt, že pre transport lunárneho modulu k Mesiacu potrebuje až 10 letov – loď je totiž nutné naplniť palivom, aby sa na obežnú dráhu Mesiaca a následne aj jeho povrch dostala.

Ako ale upozorňuje Thomas Burghardt, v skutočnosti je to až 14 individuálnych letov rakety Starship pre dočerpanie paliva. O túto činnosť sa zatiaľ vo vesmíre nikto nepokúsil a už vôbec nie v takejto škále.

SpaceX je ale odhodlaný s problémom dočerpávania paliva sa popasovať, čo naznačuje aj nový spôsob jeho presunu z jednej Starship do druhej. Spoločnosť totiž v poslednej dobe ukazovala dve lode, ktoré sú k sebe pripojené dolnými časťami.

To sa ale mení a aj podľa Muskovej reakcie sa firma vracia k pôvodnému plánu, ktorý predstavila ešte vo fáze, keď bola Starship známa pod názvom ITS (Interplanetary Transport System) a bola oveľa väčšia.

Aktualizácia 7. augusta 2021:

Starship sa na prvom stupni Super Heavy dlho neohriala a po niekoľkých fotografiách a kontrole stavu rakety ju SpaceX opäť zložil dole. Momentálne sa nachádza naspäť v najvyššej konštrukčnej budove v Starbase a čaká na dodatočné komponenty a kontroly.

Aktualizácia 6. augusta 2021 o 15:00:

V Texase, Starbase, sa stalo skutočnosťou čosi, čo si mnohí pred mesiacmi nedokázali ani len predstaviť. Kompletný orbitálny prototyp rakety Starship stojí na podstavci, z ktorého má ešte počas tohto roku odštartovať.

NASASpaceflight/Youtube

120 metrov vysoká raketa na približne 30 metrovom podstavci pôsobí skutočne majestátne, naozaj nezabudnuteľné pohľady sa ale naskytnú až počas prvého pokusu o orbitálny let. Ten sa teraz už nezadržateľne blíži.

NASASpaceflight/Youtube

Súkromná spoločnosť, ktorej idea vznikla v hlave jediného človeka, sa tak navždy zapísala do histórie tým, že skonštruovala najväčšiu raketu na svete. Z tohto hľadiska ostáva jediný míľnik, ktorý musí SpaceX dosiahnuť – dostať Starship úspešne do vesmíru.

NASASpaceflight/Youtube

Pre Muskovu firmu potom ale ostáva ešte jeden kľúčový cieľ, úspešne s oboma stupňami pristáť. Najprv to vyzeralo, že Starship bude pristávať rovnako, ako Falcon 9. Všetko sa ale zmenilo a prvý stupeň, známy ako Super Heavy, musia naučiť presne pristáť do ramien obrovskej veže, ktorú v Starbase postavili.

Aktualizácia 6. augusta 2021 o 12:00:

Oba stupne prvého orbitálneho prototypu Starship sú už vonku a podľa Muska momentálne čakajú na spojenie. To sa malo uskutočniť už včera, kvôli silnému vetru však museli plány mierne posunúť. K spojeniu Ship 20 a Boosteru 4 má dôjsť dnes – ak sa počasie umúdri.

Elon Musk/Twitter

Starship medzitým dostala takmer kompletný tepelný štít a technici pracovali na nádržiach, ktoré sú využívané pre čerpanie palív do rakety pred letom. Nadšenie je ale zatiaľ predčasné, pretože po spojení oba stupne opäť oddelia.

Elon Musk/Twitter

Nasledovať budú ďalšie testy a Musk naznačil, že môže prísť aj statický test prvého stupňa s použitím všetkých 29 motorov. Ani tie ale na rakete neostanú, ešte pred ich testovacím naštartovaním ich všetky z rakety odmontujú a opäť namontujú až pred testom.

Aktualizácia 4. augusta 2021:

Super Heavy Booster 4, prvý stupeň rakety Starship, sa dal po obdržaní 29 raketových motorov Raptor do pohybu. Technici ho pomaly presunuli z konštrukčných hál k orbitálnej štartovacej rampe, kde momentálne čaká na svoje zdvihnutie a položenie priamo na rampu.

Elon Musk/Twitter

Booster 4 má už všetky štyri mrežové plutvy, ktoré dostali čierny náter. Počas prvého orbitálneho letu budú trochu netypicky celý čas vysunuté – na rakete Falcon 9 sa vysúvajú až pri opätovnom vstupe do atmosféry, čím je zlepšená aerodynamika počas štartu.

Kým sa Booster 4 presúval k štartovacej rampe, druhý stupeň Ship 20 sa dostal do najvyššej konštrukčnej haly (high bay). Tam dostal po prvý raz všetky motory, po prvý raz aj tri optimalizované na prevádzku vo vákuu (R-Vac).

V najbližších dňoch dôjde k spojeniu trupu Ship 20 s jej špičkou, ktorá je už tiež pokrytá tepelným štítom a dostala aj horné krídla.

Aktualizácia 3. augusta 2021:

Veci sa v Starbase hýbu rýchlejšie, než v ktorejkoľvek inej továrni na rakety na svete. Rapídne napredovanie spoločnosti SpaceX sa dokonca bez akýchkoľvek pochýb vyrovná či dokonca prekoná uponáhľané vesmírne programy z čias Studenej vojny.

Elon Musk/Twitter

Ako poznamenal aj Elon Musk, Starbase napreduje rýchlosťou Warp 9 (asi 1 500-násobok rýchlosti svetla – obrazne povedané). Za jedinú noc sa technikom podarilo pripevniť na prvý stupeň Booster 4 až 29 raketových motorov Raptor.

Podobný pohľad, na obrovskú raketu s takýmto množstvom motorov, sa ľudstvu nenaskytol od Studenej vojny, kedy Sovietsky zväz vyvíjal raketu N1, ktorou chceli dostať kozmonautov na Mesiac. Starship je ale silnejšia a celkovo ide o najsilnejšiu raketu, akú kedy ľudstvo skonštruovalo.

SpaceX

Veľký skok vpred zažil aj druhý stupeň Ship 20 (SN20), ktorého polovica je už takmer celá pokrytá dlaždicami tepelného štítu. Ship 20 dostala aj prvé spodné krídlo, taktiež z jednej polovica pokrytá tepelným štítom. Už čoskoro sa nám naskytne pohľad na celú raketu naraz a vízie spoločnosti sa začnú pretavovať do reality.

Pôvodný článok:

Dni bez sprchy, Musk je zas vo svojom živle

Situácia môže niektorým pripomínať pomerne nedávne obdobie, počas ktorého miliardár Elon Musk prespával na pohovke v chladnej miestnosti jednej z tovární automobilov Tesla. Stalo sa tak počas štartovania masovej výroby Modelu 3, najúspešnejšieho auta spoločnosti.

Podobná situácia sa momentálne odohráva v Texase, vo fabrike a vesmírnom stredisku Starbase. Namiesto elektrických áut tu sa tu ale rozbieha sériová výroba rakiet Starship. Práve tento stroj je dôvodom, prečo sa Musk už niekoľko dní nesprchoval.

Prvý orbitálny debut rakety, ktorá bola v minulosti známa ako ITS (Systém medziplanetárneho transportu), sa mal odohrať už v júli. Tento cieľ SpaceX splniť nedokázal a čaká ich ešte niekoľko dôležitých krokov, prvý vesmírny let Starship je napriek tomu už za rohom.

Prvý stupeň dostane až 33 motorov

Elon Musk na Twitteri tiež potvrdil konečné rozhodnutie ohľadom prvého stupňa Super Heavy, ktorý dostane definitívne 33 raketových motorov Raptor. Oznámil tiež druhú generáciu týchto motorov, ktorá zvýši ich ťah na 2 250 kN.

V Starbase sa toho deje skutočne mnoho naraz a okrem intenzívnych prác na prvom stupni prebiehajú doteraz nevídané činnosti aj na druhom stupni. Celú jeho zvislú polovicu pokrývajú tepelným štítom a na rozdiel od minulých testov tentoraz vidíme aj zaoblené dlaždice.

Vývoj zažíva aj obrovská štartovacia rampa a podstavec pre raketu, ktorý dostal obrovskú kruhovú časť konštrukcie s otvorom uprostred. Tento otvor, v kombinácii s výškou, slúži ako ochrana okolia aj samotnej rakety.

Elon Musk/Twitter

Jej prvý stupeň totiž vyvinie počas štartu ohromnú energiu, ktorá môže poškodiť betónové plochy alebo voči rakete vymrštiť trosky. Vysoké odsadenia systému od povrchu takéto riziko drasticky zníži.

Mrežové plutvy ako Falcon 9

Prvý stupeň s označením Booster 4, ktorý vynesie do vesmíru Starship 20 (podľa starého označenia SN20), dostal aj prvé mrežové plutvy. Rovnaké využíva počas pristávania aj Falcon 9, avšak s jedným obrovským rozdielom – tieto sú skutočne gigantické. A to je už čo povedať, keďže aj pri tých pôvodných sa človek cíti, ako trpaslík.

Mrežové plutvy prvého stupňa budú aj o niečo pevnejšie, keďže zároveň nahradia pristávacie nohy. Tým sa čiastočne komplikuje aj konštrukcia, SpaceX si ale robí vrásky z inej časti prvého stupňa.

Najväčšie problémy, aspoň podľa slov Elona, predstavuje zložité potrubie pre zásobovanie veľkého množstva motorov palivom a komplikovaná kabeláž.

Do Starbase prúdi množstvo Raptorov

Ako potvrdzujú snímky a videozáznamy z rúk členov NASA Spaceflight, do Starbase neustále prúdia nové raketové motory Raptor. A to nie len klasické verzie, ale tiež oveľa väčšie s dýzou optimalizovanou pre vákuum.

Takéto rapídne dodávanie motorov by určite prijala spoločnosť ULA, ktorá uzavrela partnerstvo s Bezosovou firmou Blue Origin. Tá im má dodávať motory BE-4 pre raketu novej generácie, Vulcan. Kdesi však nastali problémy a Vulcan musel svoj prvý let kvôli chýbajúcim motorom odložiť.

NASA Spaceflight/Youtube/BocaChicaGal

Tri takéto motory využije druhý stupeň Starship, ktorý pracuje najmä mimo zemskej atmosféry a klasické Raptory sú v takomto prípade neefektívne. Na pristátie využije tri dodatočné motory bez vákuovej optimalizácie.

Mierne zmeny nastali aj v infraštruktúre osvedčenej rakety Falcon 9, ktorá spoločnosti zaručuje skvelé postavenie na trhu. Súčasťou flotily sa podľa NASA Spaceflight totiž stala nová autonómna plošina s názvom A Shortfall Of Gravitas (ASOG), ktorá poslúži ako plocha pre pristávajúce prvé stupne Falcon 9.

SpaceX / Flickr

Najbližší let tejto rakety je naplánovaný na 10. augusta a po dlhšej odmlke pôjde opäť o misiu Starlink, globálneho internetu, ktorý prichádza aj na Slovensko. O jej priebehu budeme neskôr informovať v samostatnom článku. Len päť dní po nej poletí podľa Everyday Astronaut ďalšia misia rakety Falcon 9, opäť Starlink.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú