Japonský superpočítač Fugaku prebral prvé miesto rebríčka TOP500 v júni tohto roka, keď predbehol americký Summit od IBM. Po takmer pol roku si prvenstvo stále drží a svoj výkon navyšuje na neuveriteľné hodnoty, informuje Japan Times.
Ukazuje svoju silu
Fugaku je superpočítač japonského inštitútu Riken, ktorý je na rozdiel od svojich konkurentov postavený na architektúre ARM, ktorá sa častejšie spája s mobilnými telefónmi a inými mobilnými zariadeniami. Aj napriek tomu sa mu však v júni tohto roka podarilo obsadiť prvé miesto v rebríčku celkového výkonu, kedy disponoval výkonom 415 petaflopov pri operáciách s pohyblivou rádovou čiarkou za sekundu.
Po ďalších mesiacov vývoja a výpočtov sa však Rikenu podarilo zvýšiť celkový výkon na 442 petaflopov, čo je zhruba trikrát viac než u konkurenčného Summitu od IBM.
Zaujímavejšie však je, že Fugaku zvýšil svoj výkon aj v novom benchmarku TOP500 HCP-AI so zmiešanou presnosťou, kde dosiahol hodnotu až 2,0 exaflopov, čo je oproti pôvodnej hodnote 1,4 exaflopu nárast o viac než 40 %. Dosiahnuť tak vysoké čísla sa inštitútu podarilo navýšením celkového počtu jadier procesorov A64FX zo 7,3 na viac než 7,6 milióna.

Fugaku je určený na výkonné simulácie vedeckých výskumov a vývoj priemyselných a vojenských technológií, pričom vypomáha aj pri medicínskom výskume v rámci pandémie koronavírusu.
Vyrobený bol pod drobnohľadom spoločnosti Fujitsu a je umiestnené vo výskumnom centre inštitútu Riken v japonskom Kóbe, kde bol prevezený na miesto predchodcu, superpočítača K, ktorý ako prvý na svete dokázal prekonať hranicu 10 kvadriliónov výpočtov za sekundu. K bol z prevádzky vyradený v lete 2019.
Tech

NESMIEŠ PREHLIADNUŤ Lietať s dronom v 2021 už nebude také jednoduché. Prehľad všetkých nových pravidiel a obmedzení

AKTUÁLNE Trump naposledy trestá Huawei, ruší už udelené licencie, firma príde o ďalších kritických dodávateľov

Hyundai aj Kia skončili vývoj naftových motorov. Všetky zdroje idú do elektrifikácie

PRIPOMIENKA Najlacnejšie jazdenie autom: Vyhrá benzín, diesel, plug-in hybrid alebo CNG? Zistili sme
