Studená vojna priniesla ľudstvu množstvo úžasných a nezabudnuteľných strojov, len máloktoré z nich sa však dožili dnešnej doby a naďalej operujú a slúžia. Jednou z výnimiek je ukrajinské lietadlo An-225 Mrija, skonštruované šikovnými inžiniermi zo štátneho podniku Antonov na Ukrajine, vtedy v Sovietskom zväze (Ukrajinská sovietska socialistická republika). Stroj drží niekoľko dôležitých svetových rekordov a napriek strate pôvodného účelu operuje nenahraditeľne dodnes.

Je nástupcom menšieho lietadla

Dizajn An-225 Mrija (v preklade “sen”) vychádzal z menšieho nákladného lietadla, An-124 Ruslan. To funguje takisto dodnes a dokáže odniesť až 150 ton nákladu. Postavili ich 55 a dnes ho používajú aj Ruské vzdušné sily. Tiež drží rekord a to za najväčší armádny transport, ktorý je doteraz v službe.

Primárne využitie An-225 bolo nosenie sovietskeho raketoplánu Buran. Na nešťastie kvôli pomerne predčasnému zrušeniu tohto projektu veľa možností na jeho vozenie nemal. Po prvý raz vzlietol v roku 1988 a pôvodne mali postaviť dva kusy. Druhý stroj však kvôli pádu Sovietskeho zväzu nikdy nedostavali.

Vasilij Koba/Wikimedia

Čoskoro došlo k jeho komercializácii, ktorá prebehla úspešne a lietadlo An-225 dostalo nové motory Progress D-18T. O niekoľko rokov neskôr začal stroj trhať svetové rekordy, ktoré ostávajú dodnes neprekonané a ešte nejakú dobu sa to zrejme nezmení.

Vyše 250 ton, uniesol celý raketoplán
Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú