Napriek tomu, že odpor k nim stále rastie, nové testy z Nemecka ukazujú, že dieselové motory nemusia byť až tak škodlivé. Niektoré dokonca fungujú ako čističky vzduchu, informuje český portál Autoforum.

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!

FacebookInstagramYouTube

Dieselové motory, ktoré sú momentálne stále viac a viac odsudzované za ich emisie, nemusia byť až tak škodlivé. Najnovšie testy z Nemecka tvrdia, že dokonca vzduch očisťujú. Táto informácia prichádza z nemeckého magazínu Auto Motor und Sport, ktorý za pomoci expertov z Emission Analytics testoval svoje dlhodobo testované vozidlá a ich emisie, pričom išlo o vozidlá BMW 740d xDrive, Citroën C5 Aircross BlueHDi 180, Kia Optima SW 1,6 CRDi a Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 4Motion. Meranie, ktoré bolo dokonca vykonávané v najšpinavšom nemeckom meste, Stuttgart, prinieslo prekvapivé výsledky.

Namiesto znečisťovania ovzdušia ho očisťujú

Špecialisti zistili, že moderné dieselové motory, ktoré spĺňajú emisnú normu Euro6 d-TEMP slúžia tak trochu aj ako čističky vzduchu. Na fungovanie potrebujú totiž ich agregáty práve vzduch, ktorý motory nasávajú z okolia. Ten však motor najprv preženie cez filter pevných častíc, ktorý na najnovších kúskoch fungujú až tak dobre, že späť do ovzdušia vypúšťa omnoho menej emisií než nasaje.

Proces nefunguje za každých podmienok

Podľa nemeckých expertov to tak však nefunguje za akýchkoľvek podmienok a výsledné emisie závisia od znečistenia vonkajšieho ovzdušia a dĺžke cesty. Filter totiž musí po čase tieto častice spáliť a zvýšiť na určitú dobu prevádzkovú teplotu, kedy vyprodukuje nečistôt oveľa viac. Aby však k tomuto procesu mohlo dojsť, musí sa celý motor najprv zohriať.

Pri cestách nepresahujúcich 3 kilometre sa zase systém kvôli nízkej teplote neaktivuje a dieselový agregát tak vzduch znečisťuje. Ak sa však trasa natiahne na 30 kilometrov, k čisteniu filtra dochádza po 20 % cesty, kedy sa nečistoty spaľujú. Počas 80 % cesty však motor znova funguje ako čistička a jeho celková emisná bilancia je tak pozitívna.

V prípade, že je cesta dlhšia než 300 kilometrov, zaberá podľa testov čistenie filtra iba 5 % trasy, čím sa jeho čistenie vzduchu ešte znásobuje. Všetko sa však mení, ak je ovzdušie naozaj čisté a samotný motor do vzduchu emisie naďalej vypúšťa, čo je však skôr výnimočný prípad. Celý proces tiež závisí od kvality filtra a jeho schopnosti nasávaný vzduch očistiť.

Zobraziť celú galériu (1)
Jedna z popredných automobiliek, Volkswagen, sa už dlhšie snaži očistiť od kauzy Dieselgate z roku 2015, najnovšie predstavil novú generáciu dieselových motorov TDI Evo, ktoré prinesú zníženie emisií až o 80 % / Zdroj: VW

Nenechaj si ujsť
Dieselové motory čistejšie ako elektromobily? Všetko si navzájom protirečí

Tieto testy tak prinášajú faktami podložený argument, ktorý moderné dieselové motory podporuje. Napriek tomu sme však momentálne svedkami ich bojkotu niektorými automobilkami, ktoré tieto modely kvôli škodlivým emisiám pretláčajú do predaja čoraz menej. Motory spĺňajúce spomínanú normu Euro 6d-TEMP však dokazujú pravý opak, a tak bude zaujímavé sledovať vývoj tejto situácie aj naďalej.

Prihlasujem do newslettera...

Dostávaj najlepšie informácie zo sveta technológií

Prihlásením sa do newslettera súhlasíte s podmienkami ochrany súkromia.