Ľudstvo je fascinované rýchlosťou už od skonštruovania prvých vozidiel a táto vášeň sa len prehĺbila a dostala do extrémov vytvorením strojov, ktoré dokážu lietať. Prekonanou a napriek tomu pre mnohých nedosiahnuteľnou hranicou je rýchlosť zvuku, ktorú síce dokážu prekonávať rakety a rôzne armádne lietadlá, avšak tie komerčné neustále narážajú na problémy.

Jedná sa o možnosť, ktorú už ľudstvo v minulosti malovďaka strojom Concorde a Tupolev Tu-144. Keďže ale šlo o prvé stroje svojho druhu v skutočnej prevádzke, čelili mnohým problémom a nakoniec boli zrušené úplne kvôli mnohým vážnym, aj menej vážnym dôvodom. Súkromné spoločnosti chcú nadzvukovú dopravu obnoviť a sľubujú to, čo neponúkol ani Concorde – zatiaľ bez významných výsledkov.

Vývoj rakety Starship spoločnosťou SpaceX

Veľké sľuby a neúspechy

Len sotva je možné považovať lietadlo Concorde za neúspech, napriek jednej tragédii a mnohým nedostatkom, ktoré jeho prevádzku poznačili. Ako prvé komerčné nadzvukové lietadlo Concorde jasne dokázal, že sa nejedná o nemožnú výzvu a s dostatkom inovácií je možné ju prekonať. O to jednoduchšie to môže byť o dve desaťročia neskôr, s novšími a spoľahlivejšími technológiami.

V priemysle je dnes množstvo spoločností, ktoré hlásajú návrat nadzvukových letov do komerčnej leteckej dopravy, avšak len máloktoré z nich skutočne uspejú. Obzvlášť ambiciózny bol napríklad plán spoločnosti Aerion, ktorá nielenže chcela prekročiť rýchlosť zvuku, ale tiež hypersonickú rýchlosť a lietať rýchlosťou takmer 5 000 km/h.

Boom Supersonic

Kamkoľvek na svete sa mali lietadlá Aerionu dostať do 3 hodín, čo je porovnateľné s raketou Starship, ktorú chce firma SpaceX v budúcnosti využiť na extrémne rýchlo transport na Zemi. Aerion však v roku 2021 skrachoval, keďže nedokázal zaistiť dostatok investícií. Ak by sa to aj podarilo, čelil by herkulovskej výzve, ktorú doteraz neprekonal nik.

Tento článok je dostupný členom Fontech PREMIUM

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú