Nórka spoločnosť Yara Norge AS, ktorá sa špecializuje na výrobu hnojív, objednala ešte v roku 2017 autonómnu elektrickú loď Yara Birkeland. Tá už je zakotvená v prístave Horten a dokonca má za sebou aj prvé testy, no v týchto dňoch sa dolaďujú posledné detaily pre jej spustenie do reálnej prevádzky, informoval portál Electrek.

Lodná nákladná doprava sa považuje za jedného z najväčších producentov skleníkových plynov. Veľmi dobre to popisuje aj video v tomto článku, kde sme sa okrem iného venovali aj porovnaniu toho, ako čisté sú elektromobily v porovnaní so spaľovacími autami.

Okrem elektrifikácie automobilovej dopravy je preto veľmi dôležité myslieť aj na elektrifikáciu lodnej dopravy. Je všeobecne známe, že obrovské nákladné lode spaľujú tú najmenej kvalitnú naftu a kvôli svojim extrémnym emisiám majú dokonca zakázaný vstup do niektorých prístavov. Musia byť do nich odvlečené inými menšími loďami.

Všetko to ale môžu vyriešiť elektrické nákladné lode. Konzorcium E5 Lab už pracuje na elektrickom ropnom tankeri, ktorý by sa mal stať realitou do 2 rokov. Aktuálne ho ale predbehla nákladná loď Yara Birkeland, ktorá je takmer pripravená do reálnej prevádzky.

Autonómny obor s nulovými emisiami

Oficiálne by sa mala loď Yara Birkeland dostať do skutočnej prevádzky neskôr v tomto roku, no podľa posledných informácií sa na nej dolaďujú ďalšie detaily a z prístavu by tak mohla vyplávať o niečo skôr.

V decembri 2020 absolvovala svoju prvú autonómnu plavbu, ktorá trvala 7 hodín. Pri plnom nasadení by mala loď Yara Birkeland prevážať 40 až 60 % všetkých kontajnerov spoločnosti Yara Norge AS. V podstate tak táto spoločnosť dokáže znížiť emisie spojené s prepravou ich tovaru aj o viac ako 50 %.

Ako uvádza spoločnosť na svojom webe, nákladná loď je dlhá 80 metrov a jej šírka predstavuje 15 metrov. Ponor pri plnom naložení predstavuje 6,3 metra, v ekonomickom režime sa dokáže plaviť rýchlosťou 5-7 uzlov, maximálna rýchlosť je 13 uzlov. O pohon sa stará dvojica 900 kW motorov, bočný pohon majú na starosti dva 700 kW motory, každý na jednej strane. Batéria má kapacitu 7 MWh, čo je ekvivalent zhruba stovky Tesiel Model 3.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom