Spojenie Baldur’s Gate 3 bolo v posledných týždňoch jedným najskloňovanejších pojmov na Steame. Legenda RPG žánru sa po rokoch čakania dočkáva novej hry, za ktorú sa tentokrát postavili skúsení vývojári z Larian Studios, ktorí majú na svedomí excelentnú žánrovku Divinity: Original Sin.

Predbežný prístup nie je pre každého

Hneď na začiatku je potrebné uviesť veci na správnu mieru a teda, že nejde o hotový titul, ale o predbežný prístup k nedokončenej verzii hry, na ktorej sa stále pracuje. Baldur’s Gate 3 si v tejto podobe môže vyskúšať každý, kto má preobjednanú a zaplatenú plnú verziu, ktorá bude k dispozícii niekedy na budúci rok.

Aj napriek tomu, že titul neobsahuje všetky možnosti finálnej verzie, po jeho dohraní sme získali slušnú predstavu o tom, čo pre nás vývojári chystajú a narovinu musíme povedať, že budúcoročné očakávania sú naozaj veľké. Predsa len, málokto z nás ešte veril, že sa príbehy zo Zabudnutých ríši rozrastú o ďalšie, v poradí už tretie pokračovanie.

Na čom sme hrali?

Hrali sme na 14-palcovom hernom notebooku ROG Zephyrus G14 so 16 GB pamäťou RAM, procesorom AMD Ryzen 7 4800HS, grafickou kartou GeForce RTX 2060.

PREČÍTAJ SI CELÚ –>RECENZIU<–

Nový príbeh prináša nové postavy

Ak si čakal, že Baldur’s Gate 3  bude pokračovaním pôvodnej ságy o potomkovi boha Bhaala, budeš prekvapený, ale nie je tomu tak. Vzhľadom na zasadenie príbehu ide o logický krok, keďže dej sa odohráva 100 rokov po udalostiach z Baldur’s Gate 2: Shadows of Amn a príbehového rozšírenia Throne of Bhaal. Týmto časovým odskokom si autori otvorili viaceré nové možnosti.

V prvom rade máš možnosť vytvoriť si úplne nového hrdinu, ktorý nie je príbehovo viazaný s pôvodnými titulmi. Je tu síce možnosť, že sa zmienka o pôvodnom hrdinovi objaví vo forme knihy alebo príbehu, ale s najväčšou pravdepodobnosťou to nebude mať žiadny dopad na udalosti v hre. Scenáristi v Larian Studios tak majú voľnú ruku pri vytváraní nového a originálneho univerza.

Rovnako je tak eliminovaná možnosť, že stretneš starých známych. Baldur’s Gate 2 je považovaný za pomyselný míľnik v interakcii a vykreslení charakterov jednotlivých postáv. Kto by si nepamätal arogantnú druidku Jaheiru, priateľského, ale popleteného bojovníka Minsca s vesmírnym škrečkom na ramene alebo Imoen, ukecanú nevlastnú sestru hlavného hrdinu?

Zobraziť celú galériu (31)
Detailom venovali autori patričnú pozornosť

Nikoho z nich tu teda nestretneš, aj keď s ohľadom na dlhovekosť elfov sa táto možnosť nachádza aspoň v teoretickej rovine. Úžasným prekvapením by ale bolo stretnutie s jedným zo starých známych vo forme nemŕtvej existencie. Samozrejme, nikto z tímu vývojárov nám tieto špekulácie nepotvrdil. Tak či onak, nových postáv k naverbovaniu je tu dostatok.

Skupinu dobrodruhov tvoria dokopy štyri postavy. Hlavného hrdinu si vytvoríš sám, ostatní sa k tvojmu putovaniu pridajú časom. Aj keď sú postavy charakterovo veľmi odlišné, všetkých ich spája parazit, ktorého majú v hlave. Ak urýchlene nenájdeš lekára schopného tohto votrelca vybrať, premeníš sa na mozgožrúta, čo určite nie je príjemná predstava.

Práve tento spoločný cieľ tvorí akýsi základ príbehu, ktorý je však v tejto verzii dávkovaný len veľmi opatrne. V plnej verzii by sme sa mali dočkať spletitého príbehu, ktorý budeš môcť ovplyvniť svojimi rozhodnutiami.

Divinity 3. Počkať, čože?

Pri prvom predstavení Baldur’s Gate 3 ostalo mnoho fanúšikov pôvodnej značky zmätených. Titul sa totiž až nápadne podobá síce excelentnému, ale herne dosť odlišnému počinu Divinity: Original Sin. Po dohraní novinky však môžeme s kľudným svedomím konštatovať, že prvotné zdanie klame. Zmien je tu viac než dostatok a ako celok je hra oveľa bližšie ku svojim predchodcom ako k sérii Divinity.

Na druhej strane vývojári zúročili svoje skúsenosti z predchádzajúceho vývoja titulov na hrdinov a v novinke je to naozaj poznať. Už samotná tvorba postavy na začiatku poskytuje veľa možností a to vraj ani zďaleka nie je všetko. Vo verzii, ktorú sme mali k dispozícii, absentovali rôzne rasy a povolania. Novinkou, ktorú si vyskúšame až v plnej verzii, majú byť predpripravené charaktery s vlastným príbehovým pozadím.

V tejto sérii je to novinka, ktorá sa po prvýkrát objavila v Divinity: Original Sin 2. Za zmienku určite stojí, že si v podstate môžeš za hlavného hrdinu vybrať každého zo svojich spoločníkov. Je to veľmi zaujímavá možnosť, zvlášť ak si k tomu pridáme rôznorodosť úloh a iný postup v príbehu. Titul by týmto rozhodne nabral na znovu hrateľnosti.

Kapitolou samou o sebe je interakcia s postavami v rámci tvojej družiny. Okrem toho, že môžeš každého z nich osloviť a začať dialóg, ktorý odhalí niečo z ich života, sú tu ešte rozhovory odohrávajúce sa v tvojom tábore. Postavy ťa môžu osloviť sami od seba, vyliať si svoje srdce alebo len tak zhodnotiť tvoje doterajšie počínanie si. Táto mechanika nám veľmi pripomenula Dragon’s Age: Origins.

Zobraziť celú galériu (31)
Pri rozhovoroch máš možnosť voľby

Úplne nová hra

Na rozdiel od starších súrodencov, tretie pokračovanie je plne v 3D. Spoločným faktorom je izometrický spôsob zobrazenia herného sveta, no to je asi tak všetko. Kameru si môžeš voľne približovať, odďaľovať a rotovať. Pri rozhovoroch sa kamera prepína automaticky tak, aby mal hráč čo najlepší prehľad o postavách.

Aj keď novinka po technologickej stránke ani zďaleka nie je dokončená, vizuálna stránka hry je už teraz na slušnej úrovni. Síce sme narazili na pár chýb, ako napríklad nemožnosť ukončiť kolo v súboji, čo viedlo k reštartu celej hry. Občas sa po súboji porazení nepriatelia natiahli cez polovicu obrazovky, no autori majú stále dostatok času na celkové doladenie titulu.

Dungeons & Dragons 5.0

Preč sú súboje v reálnom čase s možnosťou pauzy a následným rozdelením príkazov členom skupiny. Po novom budeš bojovať v ťahovom režime. Práve použitím ťahového režimu sa autori snažili priblížiť k pôvodným papierovým hrám postaveným na pravidlách Dungeons & Dragons, tentokrát vo verzii 5.0. Veľa akcií tak môžeš ovplyvniť hodom kockou, teda ak ti padne dostatočne vysoká hodnota.

Ako to funguje v praxi si vysvetlíme na príklade. Pri rozhovore dostaneš v závislosti na svojich štatistikách možnosť presvedčiť danú postavu o tom, aby ti dala kľúč, ktorý potrebuješ k ďalšiemu postupu. Aby si uspel, hra ti ukáže hodnotu, ktorá ti musí pri hode kockou padnúť. V prípade, že hodíš menej máš smolu a nedostaneš nič. V horšom prípade na teba postava zaútočí.

Ako sme už spomínali, súboje sú tentokrát ťahové, no v žiadnom prípade to neznamená, že by neboli správne dynamické. Každá z postáv má určitý počet bodov, ktoré môže využiť na pohyb a následne útok. Útočiť môžeš zbraňami určenými pre boj z blízka alebo pekne z diaľky pomocou lukov a kuší. Mágovia majú možnosť využiť obrovské množstvo kúzel, ktorých vizuálne efekty sú naozaj pastvou pre oči.

Kúzla sa držia papierovej predlohy pravidiel piatej edície. Môžu ich zosielať iba mágovia, ktorí ich buď môžu okamžite zakúzliť zo zvitkov alebo ich môžu natrvalo zapísať do svojej magickej knihy. Denne však môžeš využiť iba obmedzený počet kúzel, ktoré máš zapamätané, po ich využití si musíš oddýchnuť. Niektoré kúzla prešli miernymi zmenami, napríklad magickú strelu môžeš teraz zoslať na viac nepriateľov naraz, kým v minulosti si mohol vybrať len jeden cieľ.

Výsledok bojov závisí z veľkej časti od vybavenia, ktoré pri svojom putovaní nachádzaš a používaš. Už v tejto verzii hry sme našli pár unikátnych brnení a zbraní, ktorými môžeš ovplyvniť priebehy samotných stretov. Tieto predmety totiž výrazne upravujú štatistiky postavy, ktorá ich využíva, prípadne pridávajú rôzne schopnosti a odolnosti.

Nevieme sa dočkať

Larian Studios nám priniesli naozaj bohatú ochutnávku toho, čo nás čaká. Dátum vydania je však zatiaľ stále zahalený rúškom tajomstva. Podľa vyjadrení autorov sa na hre usilovne pracuje, sú si totiž vedomí, akú zodpovednosť prevzali na svoje ramená. Na hernom poli je totiž len málo tak zvučných titulov akým určite Baldur’s Gate je. Pri pohľade na hry, za ktorými Larian Studios stoja, sa však všetky pochybnosti o kvalite pripravovaného titulu rozplývajú.

Krátku ukážku, ktorú sme si prostredníctvom Early Access mohli vyskúšať, sme si vychutnali na maximum. Po technickej stránke sme kde-tu natrafili na drobné nedokonalosti, vývojári však majú dosť času na vychytanie všetkých múch. Po stránke hrateľnosti, možností i celkovej prezentácia Baldur’s Gate 3 skutočne nemáme čo vytknúť.

V príprave je zatiaľ len verzia pre PC. Konzolovú verziu v budúcnosti autori nevylúčili. Podľa ich slov však do úvahy pripadá až pre prichádzajúcu generáciu herných zariadení. Je to daň za vizuál, ktorý je naozaj na veľmi vysokej úrovni. Larian Studios vždy preferovali kvalitu pred kvantitou. A to je len a len dobre.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú