Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Výroba tohto legendárneho dopravného lietadla začala ešte v roku 1969. Po vyše polstoročí však z linky zíde posledný kus a Boeing ukončí éru stroja, ktorý v priebehu desaťročí prepravil po planéte milióny ľudí a odviezol miliardy ton nákladu. Jedným z hlavných dôvodov ukončenia produkcie sú však finančné náklady, aerolínie sa totiž obracajú na úspornejšie a finančne menej náročné lietadlá. O téme informoval Bloomberg.

Samotný Boeing informácie o ukončení výroby modelu 747 „Jumbo Jet“ ešte oficiálne nepotvrdil, no všetko má naznačovať tomu, že o 2 roky zíde z výroby v Seattle posledný kus Boeing 747-8 (najnovšia verzia v prevádzke od roku 2011).

Práve toto dopravné lietadlo bolo dlhý čas najväčším svojho druhu, pokým ho netromfol ešte väčší Airbus A380. Za celé polstoročie vyrobil Boeing takmer 1600 kusov. V prevádzke je aktuálne už len 350 z nich.

Mnohé letecké spoločnosti totiž prestávajú Boeing 747 využívať a postupne ho vyraďujú. Britské aerolínie sú najväčším zákazníkom Boeingu, no lietajú už len s 34 kusmi Jumbo Jetu a ďalších 36 kusov je vyradených. Do 4 rokov však s týmto lietadlom prestanú lietať úplne.

Aerolínie odstavujú Boeing 747. Chcú lacnejšiu alternatívu

Podobným smerom sa vydávajú aj ďalšie letecké spoločnosti, ktoré Boeing 747 nahrádzajú efektívnejšími lietadlami. Dvojmotorové lietadlá dokážu prepraviť stovky pasažierov cez Atlantik lacnejšie. Náklady na lety a prevádzku sa teda rozhodne podpísali na osude tohto obľúbeného lietadla. Ten však ovplyvnili aj stále vyššie poplatky a tarify, ktoré museli aerolínie platiť.

Lietanie s Boeingom 747 sa tak po 50 rokoch stalo nákladné a nevýhodné. Momentálne nelieta až 91 % všetkých Airbusov A380 a 97 % lietadiel Boeing 747. Celú situáciu zhoršila ešte aj kríza spôsobená pandémiou koronavírusu.

Nenechaj si ujsť
V USA úspešne ukončili testy lietadla Boeing 737 Max. Na oblohu sa ale ešte nevrátia

Nedarí sa však ani väčšiemu Airbusu A380, ktorého má čakať rýchly úpadok. Odborníci sa zhodli, že už do roku 2030 by nemala byť A380-ka v prevádzke, Airbus však tieto vyjadrenia negoval.

Zákazníci ale oň nemajú veľký záujem a počet objednávok sa v priebehu rokov rekordne znižoval. Na svet totiž prišiel až v dobe, kedy mnohé letecké spoločnosti obmieňali svoju letovú flotilu za lacnejšie dvojmotorové lietadlá. Boeing sa však dokázal chytiť trendu a predstavil dvojmotorový Boeing 777 a 787 Dreamliner.

Jumbo Jet môže niekoľko rokov ešte prežiť ako nákladné lietadlo

O ukončení výroby Boeingu 747 sa pritom podľa agentúry Reuters hovorilo už pred 4 rokmi, no výroba bude ešte pár rokov fungovať. Od roku 2016 ale výrobca na každom vyrobenom kuse tohto lietadla stráca až 40 miliónov dolárov, čo sa podpísalo na výraznom obmedzení produkcie. Tá klesla len na 6 lietadiel ročne.

Momentálne má Boeing na tento model iba 15 objednávok a všetky sú od prepravných spoločností.

Jumbo Jet tak môže lietať ešte niekoľko rokov, avšak ako dopravné lietadlo pre prepravu pasažierov ho mnohé aerolínie pomaly zavrhnú. Svoje posledné roky si tak odlieta pri preprave tovaru.

Do jedného nákladného Boeingu 747 sa pritom zmestí až 113 ton nákladu. Hoci bude Boeing tento populárny model vyrábať do roku 2022, jeho osud je zdá sa spečatený. Lietadlo, ktoré kedysi nieslo aj raketoplán Space Shuttle postupne zapadne do minulosti. Má však za sebou obrovský kus histórie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú