Teraz čítate
Koľko snímkov za sekundu dokáže zachytiť ľudské oko?


Ľudské oko je unikátnym orgánom, ktorý umožňuje vnímať okolie v rôznych podmienkach. Dokáže zachytiť odlišné množstvo svetla a podobne ako pri počítačových hrách, tak aj ono zachytáva určitý počet snímkov za sekundu. Je naozaj komplikovanou súčasťou ľudského tela, ktorá vníma obraz a pohyb zrejme trocha inak ako si si doposiaľ myslel. 

Sleduj Fontech.sk aj na Facebooku, YouTube a Instagrame!

Hráči s obľubou v hraní hier chcú dosiahnuť čo najvyššie „fps“ číslo, teda vysoký počet snímkov za sekundu. Schopnosť počítačových komponentov poskytovať takéto vysoké hodnoty ale neznamená, že to isté dokáže zaznamenávať aj ľudské oko. V skutočnosti majú mnohí experti zaoberajúci sa zrakom a vizuálnym vnímaním, ktorí taktiež hrajú počítačové hry, odlišný názor na to, ako rýchlo a plynule môže oko zaznamenávať obraz v porovnaní s modernými monitormi. Ľudské oko vníma mnoho aspektov okolia rozlične. Rôzne časti očnej bulvy vykonávajú rôzne činnosti a zachytávanie svetla nie je to isté ako vnímanie pohybu objektu.

Majú hráči lepší zrak?

Podobne ako u techniky, aj u ľudského oka existujú určité hranice vnímania obrazu a nášmu mozgu určitý čas trvá, kým svetlo dopadajúce na rohovku dokáže spracovať ako druh informácie. V realite je však mozog ako celok omnoho presnejší a lepší v spracovaní vnímania obrazu ako len jedna jeho časť. A teraz prekvapenie pre hráčov. Ľudia, ktorí sa aktívne venujú rôznym počítačovým hrám majú jedny z najlepších očí. Ich zrak a vnímanie si totiž počas hrania dokázali vytrénovať na „vyššiu úroveň“. Z toho dôvodu sa hry používajú aj pri rôznych zrakových terapiách, kedy je potrebné zlepšiť vnímanie a zrak človeka.

Nenechaj si ujsť
Táto revolučná bionická šošovka dá zbohom okuliarom a poskytne až niekoľkonásobne lepší zrak. Prelomový objav príde už o pár mesiacov
Na frekvencii záleží

Možno už vieš, že svietiaca žiarovka obnovuje svetlo frekvenciou 50 Hz, teda 50-krát za sekundu, a preto jej svetlo ľudské oko vníma ako plynulý tok žiarenia. Zrak niektorých ľudí je však schopný zaznamenávať slabé blikanie zdrojov svetla zriedkavejšie aj pri 60 Hz. Frekvencia je však iba časťou skladačky pre celkové vnímanie plynulosti pohybu obrazu v počítačových hrách. To zas nie je totožné s vnímaním samotného obrazu na monitore. Leteckí piloti musia mať okrem skvelej kondície aj perfektný zrak, a tak niektorí z nich dokážu zachytiť obraz zobrazený na 0,0004 sekundy. Tu už ale prichádza na scénu Blochov zákon, ktorý hovorí o rozpore medzi intenzitou a trvaním záblesku kratším ako 100 ms.

zdroj fotografie: David DeFino

Podstatou tohto zákona je, že silný a jasný záblesk svetla ľudské oko vníma rovnako ako záblesk slabého svetla počas desatiny sekundy. Ako ale dokážeme vnímať pohyb? V periférnom videní ho dokážeme zaznamenávať veľmi dobre. Pri obnovovacej frekvencii obrazovky 60 Hz niektorí ľudia dokonca pociťujú, akoby sa reálne pohybovali. Aj tento fakt je dôvodom, prečo moderná virtuálna realita poskytuje ešte vyššiu obnovovaciu frekvenciu – až 90 Hz. Vnímanie pohybu napríklad pri hraní 3D akčnej strieľačky z pohľadu prvej osoby kombinujeme s ovládaním myši či klávesnice, a preto je vizuálny zážitok z hrania taký skvelý. Pri tomto spôsobe zaznamenávania obrazu však dokážeme lepšie vnímať pohyb vo veľkom meradle ako v detailoch.

Rozdiely medzi obnovovacími frekvenciami, ktoré dokáže vnímať ľudské oko, sú pomerne veľké, no tvrdenia odborníkov sú nejednoznačné. Frekvencia 60 Hz je rozhodne lepšia ako 30 Hz, no ak sa táto hodnota podľa niektorých expertov zvýši nad 200 Hz, tak už ide o vnímanie pohybu ako v reálnom živote. Adrien Chopin, výskumník kognitívnych vied zasa tvrdí, že ľudské oko nemôže vidieť pohyb s frekvenciou vyššou ako 20 Hz a tento fakt potvrdili aj mnohé štúdie. Podľa nich sa vnímanie pohybu ľudským okom obmedzuje na 7 až 13 Hz a od tej hodnoty už klesá schopnosť citlivosti na pohyb. Rozdiel je ale v tom ako to spracováva náš mozog.

Všetko nakoniec záleží od schopností mozgu

Zmeny medzi obrazom s obnovovacou frekvenciou 20 Hz a 60 Hz si všimne každý. Pri hrách to ale neznamená, že hráč bude lepší ako súperi, no nad 24 Hz môže počas hrania získať aspoň skvelý vizuálny zážitok. To je rozdiel medzi efektívnosťou a skúsenosťou. Vysoký „framerate“ má v moderných hrách a zariadeniach svoju úlohu. Odborníci sa zhodujú v tom, že to nie je tá najdôležitejšia vec. Ňou má byť práve rozlíšenie obrazu v centrálnej oblasti, ktorú oko vníma naplno.

Je síce skvelé vidieť, že mnohé najmodernejšie monitory majú obnovovaciu frekvenciu aj 120 Hz, ultra-vysoké rozlíšenie či krásne farby. Záleží však na tom ako to všetko dokážu poňať naše oči. Zrak každého človeka nie je identický a mnohí vnímajú obraz v reálnom živote a v hrách trocha inak. Nakoniec ale všetko záleží od mozgu, ktorý musí tieto informácie spracovať.

Aká je tvoja reakcia?
Milujem to
0%
Páči sa mi to
36%
Chcem to
9%
Mám to
36%
Nepáči sa mi to
0%
Neznášam to
18%
O autorovi
Matúš Mitro
Milovník nových technológií, obzvlášť tých zo sveta smartfónov, ktoré mu učarovali už poriadne dávno. Má rád dobrú hudbu, nepohrdne kvalitným filmom, ale ani debatou o rôznych inováciách. Kontakt: [email protected]
  • Lordken

    Tak mňa riadne bolievala hlava zo starých crt monitorov na 60hz, min čo bolo pre mňa použiteľné bolo 85hz

    100hz+ má dnes význam ale kvôli samotnej technológií lcd. Keďže na rozdiel od starých crt lcd držia vykreslený obraz (sample and hold) takže viac „hz“ znamená že každý frame je zobrazený kratšie a teda obraz je značne plynulejší.

    To že sa lcd dostávajú tam kde boli crt v plynulosti pohybu pred 15 rokmi je ozaj tragédia. Bolo na čase.

    A ten týpek s tou štúdiou na 20hz to robil v ktorom roku? Pred 100 rokmi? To už len dokazuje že dnes môže barskto spraviť štúdiu na bársčo… Viď napr https://www.zive.sk/clanok/126619/darth-vader-spoluautorom-vedeckeho-clanku-bloger-nachytal-smejdov-vedy/