Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
V súčasnosti je v mnohých krajinách EÚ priemerný vek vozidiel vysoký. Napríklad v Španielsku je takmer polovica áut starších ako 15 rokov a v Českej republike priemerný vek vozidiel dosahuje 16,4 roka. Návrh regulácie, ktorý zakazuje opravy starších vozidiel s vážnymi poruchami, môže mať tak veľký dopad na vodičov, ktorí si nové vozidlo nemôžu dovoliť.

Obavy v oblasti opráv a náhradných dielov
Automobilový priemysel a sektor autoopravárenstva sa obávajú možných dôsledkov tohto opatrenia. Ak by bolo zakázané opravovať vozidlá s označením ELV, výrazne by to ovplyvnilo trh s náhradnými dielmi, ako aj existenciu mnohých dielní. Navyše, takéto opatrenie by mohlo viesť k výraznému zníženiu dostupnosti vozidiel pre nižšie príjmové skupiny obyvateľstva.
Sporné je aj to, že rozhodnutie o klasifikácii vozidla ako ELV by mohlo byť subjektívne. Napríklad vozidlá, ktoré prešli požiarom alebo zaplavením, by mohli byť vyradené z prevádzky bez ohľadu na ich technický stav po oprave.
Paradoxy a nejasnosti regulácie
Kritici poukazujú na paradox, že emisie vznikajúce pri výrobe nových automobilov môžu byť vyššie ako emisie, ktoré by staré vozidlá produkovali počas svojej zvyšnej životnosti. Alternatívou by mohlo byť využitie syntetických palív (tzv. e-palív), ktoré sú kompatibilné so spaľovacími motormi a mohli by predĺžiť životnosť starších áut.
Návrh regulácie tak vzbudzuje otázky o jeho logike a dlhodobých dôsledkoch. Zachovanie starších a historických vozidiel je kľúčové nielen pre automobilové dedičstvo, ale aj pre zachovanie dostupnosti mobility pre širšie vrstvy obyvateľstva.
Cieľom Európskej komisie je čistejšia budúcnosť a zníženie emisií. Avšak spôsob, akým sa to má dosiahnuť, vzbudzuje kontroverzie. Ak sa návrh schváli, milióny starších áut by mohli skončiť na šrotoviskách – často predčasne a z dôvodov, ktoré mnohí považujú za zbytočne tvrdé.
Diskusia o budúcnosti starších vozidiel tak nie je len otázkou životného prostredia, ale aj ekonomiky, kultúry a dostupnosti mobility. Uvidí sa, či regulačné opatrenia skutočne prinesú želaný efekt alebo sa stanú príkladom direktívy, ktorá v praxi narazí na realitu.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Dáta predpovedajú budúcnosť: Odpor voči elektromobilom je generačný, pre toto spaľováky vymiznú

Európske štáty začali panikáriť. Čína dokáže svoje elektromobily v Európe ovládať na diaľku

Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií

Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ

Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

V Bratislave má vyrásť megaprístav za 680 miliónov eur. Projekt vyvolal obrovskú vlnu odporu (FOTO)

Prešov vymenil za Chicago: Pracoval som do noci, aby rodičia netušili, čo pripravujem, kým som si nebol istý, že to dokážem

Končí éra lacných nákupov: Balíky z obľúbených e-shopov Slovákov už neprejdú zadarmo

Epsteinove e-maily odhaľujú nečakané prepojenie na Slovensko. Známy slovenský diplomat dostával rady od finančníka

Košickí študenti prekvapili Pellegriniho a Druckera kriedou: „Dajce nám už všickym pokoj“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Dáta predpovedajú budúcnosť: Odpor voči elektromobilom je generačný, pre toto spaľováky vymiznú
- Európske štáty začali panikáriť. Čína dokáže svoje elektromobily v Európe ovládať na diaľku
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Dáta predpovedajú budúcnosť: Odpor voči elektromobilom je generačný, pre toto spaľováky vymiznú
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
- Európske štáty začali panikáriť. Čína dokáže svoje elektromobily v Európe ovládať na diaľku
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
- Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ
Lacné balíky z Číny skončia skôr, než sa očakávalo. EÚ pritvrdzuje a chystá sa urýchlene konať
Putinova vízia sa rúca. 8 európskych štátov prispeje Ukrajine obrovskými peniazmi na nákup zbraní od USA
Polícia varuje: Zlodeji začali na Slovensku organizovane kradnúť drahú autosúčiastku, majú vytypovanú značku
Európska komisia vyšetruje Google kvôli zákernej veci. Američania vraj konajú neférovo
Chcú stabilizovať ceny elektriny a vody. ÚRSO pripravuje plán, koľko budú domácnosti platiť za energie
AKTUÁLNE: Európsky parlament chce sprísniť emisné ciele, povolenky ETS2 však odloží
Google a OpenAI majú vážny problém. Ich domáci konkurent má odvážny plán za 55 miliárd dolárov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

V Bratislave má vyrásť megaprístav za 680 miliónov eur. Projekt vyvolal obrovskú vlnu odporu (FOTO)

Prešov vymenil za Chicago: Pracoval som do noci, aby rodičia netušili, čo pripravujem, kým som si nebol istý, že to dokážem

Končí éra lacných nákupov: Balíky z obľúbených e-shopov Slovákov už neprejdú zadarmo

Epsteinove e-maily odhaľujú nečakané prepojenie na Slovensko. Známy slovenský diplomat dostával rady od finančníka

