Elektromobily môžu mať vážny problém. Na svete je totiž spaľovací motor, ktorý pri hmotnosti unikátne nízkej hmotnosti dokáže vyvinúť obrovský výkon až 160 koní. Na tom by nebolo nič zvláštne, no tento motor môže spaľovať aj vodík a neprodukuje pri tom žiadne emisie. Nepremieňa ho pritom na elektrickú energiu v palivových článkoch, ktorou by potom poháňal elektromotory, ako to robí napr. Toyota Mirai.

Motor je stále zahalený závojom tajomstva aj napriek tomu, že jeho tvorcovia prácu na ňom oficiálne oznámili už dávno. Medzičasom však uniklo video, kde tento motor úspešne naštartovali a nedávno výrobca oficiálne potvrdil, že začal spolupracovať s americkou armádou. Motor má byť dokonca pre zákazníkov dostupný už tento rok. Na celom projekte však „niečo nesedí“.

Ide o technologický zázrak

Pri prvom pohľade na špecifikácie ti môže aj zabehnúť. Základom motora Omega 1 od Astron Aerospace je rotor, ktorý váži necelých 17 kilogramov a produkuje výkon 160 koní s krútiacim momentom 231 Nm. Tieto rotory sa navyše dajú kombinovať a spoločnosť tvrdí, že pri spojení dvoch rotorov sa ich výkon sčíta. Príjemných 320 koní by tak dosiahol agregát s hmotnosťou 32 kg.

Tu narážame na prvý potenciálny problém. Ak by to bola pravda, tento vodíkový agregát je pri prepočte na 1 kg výkonnejší než pohonné jednotky v monopostoch Formula 1. Tie majú totiž reguláciami predpísanú hmotnosť 145 kg, pričom dosahujú výkon zhruba 1000 koní (aj s hybridným ústrojenstvom a batériami). Ak by sme spojili 8 vodíkových rotorov, tak by sme dosiahli hmotnosť 136 kg a výkon až ohromných 1280 koní.

Astron Aerospace

To síce nepotvrdzuje, že ide o podvod, keďže medzi týmito motormi sú fundamentálne rozdiely, no ide o prvý varovný signál. Vzhľadom na to, že za spoločnosťou Astron Aerospace podľa dostupných informácií nestojí žiaden miliardár ani veľká investičná firma, je len ťažké uveriť, že prekonali špičkových inžinierov pracujúcich pre šport, kde sa ešte donedávna nehľadelo na rozpočet.

Unsplash/Kevin Jansen

Technológia sa inšpirovala lietadlami
Tento článok je dostupný členom Fontech PREMIUM

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú