Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Ďalšia krajina pristúpila k zavedeniu špeciálnej dane pre elektrické autá. Texas ale uviedol celkom logický dôvod, prečo k takémuto kroku pristúpil. Ako informuje Cnet, elektromobil ničí cesty rovnako ako auto so spaľovacím motorom a preto by mal jeho majiteľ do štátnej kasy na ich opravy takisto prispievať.

Texas totiž zdaňuje bežné palivá, pričom za každý predaný galón (cca 3,7 litra) má štát 0,20 dolárov, teda 0,18 eur. To nie je veľa, no napriek tomu to krajine stačí na to, aby ročne od motoristov „vyzbierala“ vyše 3 miliardy eur. Tamojšie spaľováky totiž nemajú priemerné spotreby okolo 6 litrov ako u nás. Veľké americké pickupy majú bežne spotrebu aj cez 15 litrov na 100 km.

Výška poplatku je fixná

Zavedenie dane je pomerne logické a skôr či neskôr sa jej nevyhne žiadna krajina. Peniaze získane z dane pohonných hmôt sa používajú na budovanie a opravu ciest a tieto prostriedky jednoducho bude nutné získať iným spôsobom po tom, ako bude na cestách viac elektromobilov.

Na obrázku je elektrický Ioniq 5 a slovenská cesta so špeciálnymi pruhmi pre autobusy.
FonTech/Michal Varga/TASR

Problém ale môže byť spôsob, akým chcú v Texase daň od elektromobilistov vyberať. Ako píše Electrive, tí by mali ročne zaplatiť 200 dolárov, teda asi 185 € bez ohľadu, koľko kilometrov ročne autom najazdia.

V prípade dane z palív je to logické. Čím viac majiteľ takéhoto auta najazdí, tím viac benzínu spotrebuje a teda odvedie aj viac daní. Ak ale majiteľ elektromobilu ročne najazdí 10 000 km, bude na tom podstatne horšie ako ten, ktorý prejde 40 000 km za rok.

Zákon už je len krôčik od toho, aby vstúpil do platnosti. Stačí, aby ho podpísal tamojší guvernér Greg Abott. Zákon by následne vstúpil do platnosti 1. septembra.

Nóri opäť idú príkladom

Texaská forma dane rozhodne nie je najlepšia a v tomto smere opäť idú príkladom Nóri, ktorí ukázali, ako efektívne a hlavne spravodlivo zdaňovať elektromobily.

Tamojšia vláda zvažovala zdaniť elektromobily na základe ich hmotnosti. Takýto systém by priniesol hneď niekoľko výhod a motivoval by ľudí kupovať si menšie, ľahšie autá s lepšou spotrebou, ktoré sú logicky zároveň ekologickejšie.

Hlavným dôvodom však je, že ťažké elektrické SUV ničia cesty viac, ako menšie autá. Preto chce vláda od majiteľov veľkých áut, aby platili na údržbu ciest viac než majitelia menších modelov.

Fontech / TASR/AP

Okrem toho vláda navrhovala, aby miestni obyvatelia pri kúpe elektromobilu neboli ďalej oslobodení od 25 % DPH a aby taktiež začali platiť plné mýtne poplatky a poplatky za parkovné rovnako, ako majitelia spaľovákov.

Asociácia elektromobilistov má iný návrh

Ako uvádza Nórska asociácia elektromobilistov, cestná daň na základe hmotnosti elektromobilu nie je najrozumnejším riešením. Organizácia navrhuje zavedenie cestnej dane na základe toho, kto koľko najazdí a teda v akom rozsahu bude skutočne využívať tamojšie cesty.

FonTech/Unsplash/Markus Spiske

Takisto by mala byť podľa asociácie inak spoplatnená jazda v meste a jazda na vidieku či okreskách. Takéto riešenie by ale bolo zrejme veľmi náročné na implementáciu, štát by totiž musel získavať údaje o nájazde jednotlivých majiteľov..

Nórsko je ale z hľadiska elektromobility niekoľko rokov pred zvyškom Európy a preto bude zaujímavé sledovať, ako z tejto situácie vykľučkuje a či bude inšpiráciou pre ostatné krajiny.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú