V segmente osobných automobilov sa elektromobilita adaptovala pomerne dobre. Hromadná doprava je na tom ale už o niečo horšie. Aj keď v mestách nájdeme pomerne dosť elektrických autobusov, na diaľkových linkách zatiaľ takéto stroje nepremávajú.

Spoločnosť Motor Coach Industries (MCI) to však chce zmeniť a na trh uvádza prvý elektrický diaľkový autobus s masívnou, viac ako 500 kWh batériou, informuje výrobca na svojom blogu.

Sklame dojazdom aj rýchlosťou nabíjania

Luxusný elektrický autobus, ktorý má byť podľa firmy vhodný najmä na dlhé trasy, nesie názov J4500 CHARGE. Najdôležitejšou otázkou pri takomto autobuse je bezpochyby dojazd a ten bohužiaľ pri modeli J4500 CHARGE nijako neoslní.

MCI

Od diaľkového autobusu by si očakával, že na jedno nabitie zvládne prekonávať trasy dlhé aj 1000 km, alebo sa aspoň dokáže znova nabiť v priebehu pár desiatok minút. Ani jedno žiaľ v tomto prípade neplatí.

NEPREHLIADNI
Mercedes predstavil plne elektrický autobus s revolučnou batériou

J4500 CHARGE síce disponuje naozaj masívnou 544 kWh batériou, no tá obrovskému autobusu vystačí na prejdenie maximálne 370 km. To by nebolo úplne na zahodenie, ak by sa teda obrovská batéria dala nabiť napríklad do pol hodiny.

Nabitie masívnej batérie však trvá až 4 hodiny, J4500 CHARGE totiž disponuje iba 150 kW nabíjaním. Tieto faktory prakticky limitujú autobus na absolvovanie trás dlhých maximálne tých 300 až 350 km, teda je otázne, či takýto stroj môžeme považovať za „diaľkový“, nakoľko veľké množstvo diaľkových liniek je dlhých 1000 a viac kilometrov.

V elektrike a s vlastným štýlom

Štýl sa tomuto autobusu ale rozhodne uprieť nedá, zvonku, ale aj zvnútra vyzerá J4500 CHARGE veľmi dobre. S dĺžkou 13,89 m dokáže odviesť až 56 cestujúcich. Vďaka výkonnému 260 kW motoru s krútiacim momentom 4 500 Nm poskytne aj tento kolos dobrú jazdnú dynamiku.

MCI

Okrem J4500 CHARGE uvádza výrobca aj o čosi menší, respektíve horšie vybavený model D45 CRT LE CHARGE, ktorý disponuje batériou s kapacitou 389 kWh a jej kapacita postačí na dojazd zhruba 270 km.

Dojazd je v danom segmente problém

Plne elektrický autobus predstavil napríklad aj Mercedes. Premiéra kĺbového autobusu eCitaro G bola ohlásená už v roku 2018, avšak Mercedes len nedávno predstavil novinky so solid-state batériami v sólovej aj kĺbovej verzii, informuje Daimler v tlačovej správe. Novinka teda v sebe skrýva revolučnú technológiu akumulátorov.

Solid-state akumulátory, teda batérie s tuhým elektrolytom, budú v autobuse použité vôbec prvýkrát. Prechodom na novú generáciu NMC akumulátorov výrazne narastie kapacita z 292 kWh na 396 kWh.

Vďaka tomu sa zvýši aj dojazd kĺbového autobusu, ktorý má v priaznivých podmienkach predstavovať až 220 kilometrov a v zime by sa mal dostať na hranicu 170 kilometrov. Sólo verzia disponuje dojazdom 270 kilometrov, respektíve 200 km v zime.

Daimler

Batérie s tuhým elektrolytom sa vyznačujú extrémne vysokou hustotou energie, ktorá je približne o 25 % vyššia ako v tradičných lítium-iónových batériách s tekutým elektrolytom. Avšak mimoriadne obmedzená je možnosť rýchlonabíjania týchto batérií, keďže maximálny nabíjací výkon je zhruba 80 kW.

Prvý čisto elektrický kĺbový autobus od Mercedesu ponúkne v závislosti od konfigurácie batérie a nabíjacieho systému maximálne 146 miest pre cestujúcich. eCitaro G s dĺžkou 18,13 metra bude mať na výber jednu alebo dve poháňané nápravy.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom