Ak nám nejaké zariadenie nefunguje úplne správne, máme niekedy možnosť získať radu na linke technickej podpory. Pracovník väčšinou navrhne reštart, alebo teda vypnúť a zapnúť nefungujúce zariadenie, ktoré po tomto kroku často zázračne funguje. Avšak málokto by čakal, že Boeing 787 sa musí reštartovať pravidelne, aby sa zabránilo zobrazovaniu skreslených údajov.

Ako píše The Register, tento postup nariadila prevádzkovateľom lietadiel Federálna letecká správa USA (FAA). Boeing 787 majú pravidelne vypnúť a zapnúť, aby zabránili niekoľkým potenciálnym katastrofickým poruchám. Bezpečnostné pokyny, ktoré sú k dispozícii na stiahnutie aj širokej verejnosti, uvádzajú, že nedodržanie tohto postupu by mohlo mať dokonca katastrofálne následky. Lietadlá Boeing 787 (najmä verzie 787-8, 787-9 a 787-10) je nutné najmenej každých 51 dní „reštartovať“.

Ak je teda lietadlo zapnuté dlhšie ako 51 dní, môže to viesť k zobrazovaniu zavádzajúcich údajov pilotom, pričom tieto údaje zahŕňajú rýchlosť letu, polohu, nadmorskú výšku, či prevádzkové údaje motora. Okrem toho prestane fungovať výstražný klaksón.

Deje sa tak z dôvodu hromadenia množstva zastaraných údajov, ktoré už viac nebudú potrebné. Hlavný systém (CCS) neodfiltruje údaje, čo spôsobuje vznik softvérových chýb. Ovplyvnená je aj dátová sieť CDN, ktorá dodáva údaje priamo do primárnych letových displejov v kokpite.

Boeing predal tieto modely 59 leteckým spoločnostiam a len v USA sa ich používa okolo 200, informuje Daily Mail. FAA má však právomoc prinútiť letecké spoločnosti, aby sa riadili novými pravidlami, ktoré nadobudnú platnosť 7. apríla.

Podobný problém so softvérom sa v Boeingu objavil v roku 2015, keď bolo nariadené vypnúť Boeing 787 každých 287 dní. Aktuálny problém odhalilo laboratórne testovanie a o ich výsledkoch Boeing informoval FAA.

Boeing však mal väčšie problémy s modelom 737 MAX, v ktorom bolo nájdených niekoľko softvérových chýb, ktoré sme rozoberali aj v tomto alebo v tomto článku. Žiaľ, stalo sa tak až po dvoch leteckých haváriách, pri ktorých zahynulo 346 ľudí.

Podobný problém má aj Airbus

Airbus A350 je nutné vypnúť a zapnúť dokonca každých 149 hodín. Problémy s komunikáciou systémov sú v Airbuse už od roku 2017, ktorých riešenie je v pokynoch Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva. Je viac než zaujímavé, že za takmer tri roky nedokázali problémy nijako odstrániť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú