Opäť prichádzame s naším seriálom o histórii známych značiek vyrábajúcich mobilné telefóny. Dávnejšie sme ti priniesli pohľad na históriu značiek ako Black Berry, Sony Ericsson, Motorola, Siemens, taiwanské HTC alebo legendárnu Nokiu. Tentokrát sme sa pozreli na históriu firmy, ktorá je na trhu pomerne krátko a niektorí ju nazývajú aj Čínsky Apple.

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!
FacebookInstagramYouTube

Reč je samozrejme o čínskej spoločnosti Xiaomi, ktorá sa preslávila hlavne výrobou smartfónov s veľmi priaznivými cenami. Okrem toho sa však Xiaomi púšťa aj do výroby televízorov, slúchadiel, príslušenstva, no známa je aj vo svete smart zariadení. Xiaomi vyrába napríklad zubné kefky, robotické vysávače, svietidlá, elektrické kolobežky, televízory či smart hodinky.

Len 9-ročná história

Xiaomi môžeme zaradiť medzi najväčšie technologické spoločnosti s globálnym pôsobením. Jej sídlo je v Pekingu, pričom vznik spoločnosti sa datuje k 6. aprílu 2010. Zakladateľom a zároveň aj generálnym riaditeľom spoločnosti je Lei Jun.

Ten je zároveň zakladateľom Amazon China, či výkonným riaditeľom spoločnosti Kingsoft. Spoločnosť má okolo 15 000 zamestnancov v pobočkách v Číne, Malajzii, Singapure, Indii, Indonézii, Filipínach či v Južnej Afrike.

Lei Jun založil Xiaomi spoločne s ďalšími šiestimi partnermi, ktorí už mali skúsenosti z iných technologických spoločností ako Google, Motorola alebo Kingsoft. Zo začiatku potrebovala spoločnosť financie, ktoré získala vďaka rôznym investorom, medzi ktorými bola aj spoločnosť Qualcomm vyrábajúca procesory.

Najskôr bola predstavená nadstavba

Svoj prvý firmvér predstavila spoločnosť 16. augusta 2010. Názov MIUI si zachoval dodnes, pričom ide o známu nadstavbu postavenú na Androide. O rok neskôr predstavila spoločnosť aj svoj prvý hardvér. Išlo o smartfón s Xiaomi M1, ktorý sa v tom istom roku stal jedným z najpredávanejších v Číne.

M1 ponúkal dvojjadrový procesor Snapdragon S3 od spoločnosti Qualcomm, 4 GB pamäť RAM, 8 MPx fotoaparát a displej s uhlopriečkou 4-palcov. Operačný systém bol v tomto prípade Android 2.3 s nadstavbou MIUI.

V ďalšom roku pribudli do spoločnosti ďalšie investície. Predstavený bol model Xiaomi Mi2. Ten ponúkal 4,3 palcový displej, 2 GB pamäť RAM, 8 MPx fotoparát s LED bleskom a operačný systém Android 4.1 s nadstavbou MIUI 5. V septembri 2013 Xiaomi oznámilo, že z modelu Mi2 bolo predaných až 10 miliónov kusov.

Ďalšie modely a prvý tablet

V tom istom roku a mesiaci oznámil generálny riaditeľ Lei Jun plány na spustenie výroby 47 palcovej inteligentnej televízie s operačným systémom Android a podporou 3D. Okrem toho spoločnosť oznámila, že otvorí svoje prvé servisné stredisko v Pekingu. V roku 2013 predala spoločnosť 18,7 milióna smartfónov.

V januári 2014 boli predstavené smartfóny Xiaomi Redmi a Xiomi Mi 3. Názov Redmi je určený pre európsky a americký trh, pričom v Číne sa používa názov Hongmi. Predstavený bol aj prvý tablet Xiaomi Mi Pad, ktorý disponoval najnovším procesorom Nvidia Tegra K1 a slotom na microSD karty.

V roku 2015 prišiel na trh nový tablet s označením Xiaomi Mi Pad 2, ktorý ponúkal procesor Intel Atom X5, 2 GB pamäť RAM, 5 MPx fotoaparát a operačný systém Android, prípadne Windows 10. Ako nadstavba bola použitá už veľmi dobre známa MIUI 7.

Výroba produktov pre inteligentnú domácnosť

Od roku 2014 sa spoločnosť pustila do vývoja a výroby produktov pre inteligentnú domácnosť. Jedným z prvých takýchto výrobkov bol smart filter vzduchu s názvom Xiaomi Mi Air Purifier, ktorý je možné ovládať cez aplikáciu.

V roku 2014 kúpila spoločnosť internetovú doménu mi.com za rekordných 3,6 milióna dolárov, čo je najdrahšie doménové meno, ktoré bolo v Číne použité ako náhrada. Xiaomi totiž túto doménu použila namiesto skôr používanej xiaomi.com. Neskôr prišla ďalšia investícia. Konkrétne 1 miliardu dolárov investovala spoločnosť do budovania televízneho obsahu.

Koncom roka 2014 Xiaomi získalo od investora 1 miliardu amerických dolárov. S celkovou hodnotou firmy 45 miliárd dolárov sa stal gigant jednou z najcennejších súkromných technologických spoločností na svete. Za rok 2014 predalo Xiaomi viac ako 60 miliónov smartfónov.

Fitness náramky a mnoho ďalších smart produktov

V tom období sa stali veľkým hitom fitness náramky. Xiaomi nemohlo za svojou konkurenciou zaostávať a tiež sa pustilo do výroby. Predstavený bol fitness náramok Xiaomi Mi Band, ktorý patril medzi tie najlacnejšie na trhu.

V skutočnosti však ponúkal veľmi dobré špecifikácie, čím sa stal konkurencieschopným. Disponoval vysokou odolnosťou, dlhou výdržou a v neposlednom rade veľmi dobrým prevedením.

V roku 2015 predstavila spoločnosť ďalšie produkty pre inteligentnú domácnosť. Boli medzi nimi napríklad inteligentná žiarovka Xiaomi Yeelight Smart Lightbulb alebo čistič vody Xiaomi Mi Water Purifier. V auguste bol predstavený ďalší model z radu Redmi – Redmi Note 2 či hliníkový reproduktor.

Vo februári 2016 uviedla spoločnosť na trh ďalší smartfón Mi 5, ktorý disponoval 5,5 palcovým LCD displejom, 3 GB pamäťou RAM, 16 MPx fotoaparátom s duálnym LED bleskom a operačným systémom Android 6.0 s nadstavbou MIUI 10. V septembri 2016 boli smartfóny oficiálne sprístupnené aj pre európsky trh vďaka partnerstvu so spoločnosťou ABC Data.

Elektrická kolobežka, televízor a prvý obchod v Európe

V decembri 2016 prišla na trh elektrická kolobežka Xiaomi M365 s výkonom 250 W a maximálnou rýchlosťou 25 km/h. Kolobežky od Xiaomi sa vo všeobecnosti stali jedny z najobľúbenejších v mnohých krajinách sveta.

V apríli 2017 bola predstavená nová vlajková loď Xiaomi Mi 6. Neskôr firma predstavila prvý Ultra HD televízor so zakriveným 65-palcovým displejom s názvom Xiaomi Mi TV a rad ďalších smart výrobkov do domácnosti. Medzi nimi môžeme nájsť napríklad svietidlá, akčné kamery, lampy, reproduktory, osviežovače vzduchu, či dokonca varič ryže, ktorý dokáže pripraviť ryžu od 200 rôznych značiek.

Zobraziť celú galériu (4)
Jeden z najobľúbenejších modelov medzi Slovákmi, Xiaomi

V októbri 2017 bol otvorený prvý obchod Mi Store na území Európy. Nachádza sa v gréckej metropole Atény. V treťom štvrťroku roka 2017 predala spoločnosť na území Indie 9,2 miliónov smartfónov, čím sa stala jednotkou na tamojšom trhu. Na druhé miesto odsunula juhokórejský Samsung.

Túžba dostať sa na americký trh

Začiatkom roka 2018 oznámila spoločnosť svoj úmysel dostať sa aj na americký trh. Najskôr však otvorila ďalší obchod v Paríži a vďaka spolupráci s operátormi sa dostala aj na trhy v Rakúsku, Švédsku, Írsku, Veľkej Británii a Dánsku. V máji 2018 sa prostredníctvom obchodu Amazon začali predávať niektoré výrobky pre inteligentnú domácnosť na území Spojených štátov.

Medzitým bolo predstavených viacero modelov smartfónov, smart hodiniek či fitness náramkov. Xiaomi postupne dostávalo na trh výrobky z nižších, stredných, ale aj tých najvyšších tried do ktorého patrili vlajkové lode. Tie sa vždy vyznačovali veľmi slušnými parametrami a nízkou cenou, čím dokázalo Xiaomi pritiahnuť na svoju stranu veľké množstvo fanúšikov.

Podoba s Applom a šok, ktorý nikto nečakal

V marci 2019 bola predstavená novinka Xiaomi Mi 9 so 6,39 palcovým displejom, skenerom odtlačkov prstov, ktorý bol umiestnený priamo v displeji, 6 GB pamäťou RAM, 20 MPx, 12 MPx a 16 MPx fotoaparátmi a operačným systémom Android 9.0 s nadstavbou MIUI 10.

Xiaomi sa preslávilo okrem iného aj tým, že niektoré jeho výrobky sa výrazne podobajú na zariadenia spoločnosti Apple. Týmto krokom si firma vyslúžila pomenovanie „Čínsky Apple“, čím si získala veľký počet nových zákazníkov, no o niektorých aj prišla. Xiaomi sa postupne rozhodlo, že bude verejnosť svojimi výrobkami šokovať.

Takmer každý model nového smartfónu disponoval čoraz lepšími parametrami, čím sa doťahoval na tie najväčšie značky, ako Samsung, Apple alebo Huawei. Navyše, veľkou výhodou bolo to, že ceny držalo stále na prijateľnej úrovni. O šok sa Xiaomi postaralo len nedávno, keď predstavilo smartfón, ktorý nejednému fanúšikovi vyrazil dych.

Reč je o Xiaomi Mi Mix Alpha, ktorý zaujme hlavne futuristickým dizajnom. Mi Mix Alpha má viac ako 180 % pomer displeja k telu a ponúka až 108 MPx fotoaparát.

Šokovala aj cena, ktorá je v tomto prípade stanovená na 2 550 €. Xiaomi Mi Mix Aplha však bude vyrobený len v obmedzenom počte, takže dostať sa k nemu bude veľmi ťažké.

Pred pár dňami bola predstavená aj najnovšia vlajková loď Xiaomi Mi Note 10, ktorý je taktiež vybavený 108 MPx fotoaparátom, no jeho cena je už taká, na ktorú sme pri vlajkových lodiach spoločnosti Xiaomi zvyknutí. Xiaomi predstavilo aj ďalšiu sériu televízorov, ktoré sú však zatiaľ dostupné len pre čínsky trh.

Xiaomi si ide svojou cestou

Vo všeobecnosti môžeme Xiaomi označiť za významnú technologickú spoločnosť, ktorá má vysoký potenciál, najmä z toho dôvodu, že sa snaží na trh dostať zariadenia, ktoré budú charakteristické kvalitným prevedením a nízkou cenou. Za úspechom spoločnosti stojí aj fakt, že svoje smartfóny predáva firma s veľmi nízkou maržou, čo uviedol na nedávnej konferencii generálny riaditeľ Lei Jun.

Zobraziť celú galériu (4)
Lei Jing, generálny riaditeľ spoločnosti Xiaomi

Xiaomi je zdravá firma, ktorá si ide svojou cestou. Niektorí jej síce vyčítajú, že kopíruje, no kopírovaniu sa nevyhli ani tie najväčšie technologické spoločnosti.

Svojím širokým portfóliom produktov, do ktorého spadajú smartfóny, televízory či produkty pre inteligentnú domácnosť, má Xiaomi dosah na veľmi veľkú skupinu zákazníkov a my sa tešíme s čím ďalším nás táto značka prekvapí aj v ďalších rokoch.