Ani plug-in hybridy nie sú dostatočne „eko“. V EÚ ich zakážu oveľa skôr, než sme čakali
Automobilový segment sa mení, o pár rokov si už auto so spaľovacím motorom nekúpiš. Medzistupeň k čistej elektromobilite predstavujú plug-in hybridy, ktoré sa dokážu nabíjať zo siete a na jedno nabitie zväčša prejdú v priemere 50 km. Ako upozornil portál InsideEVs, Európskej únii už plug-in hybridy ekologické nepripadajú, ich výrobu plánujú zastaviť skôr, než sa pôvodne predpokladalo, čo nahnevalo investorov, automobilky a aj samotných spotrebiteľov.
Ide totiž o pomerne radikálny návrh, nakoľko drvivá väčšina automobiliek považuje plug-in hybridy za skvelý prechodný bod k adaptácii čistých elektromobilov. Spotrebitelia by si totiž vyskúšali, aké to je jazdiť na elektrinu s vozidlom, ktoré má v tomto prípade elektrický dojazd iba pár desiatok kilometrov, aby sa neskôr nebáli siahnuť po elektromobile s dojazdom stoviek kilometrov, ktorý však už neposkytuje „zábezpeku“ v podobe spaľovacieho motora.
NEPREHLIADNI
Slovensko je špičkou v Európe, súperíme s najväčšimi veľmocami v počte vyrobených elektromobilov
Ako píše portál Reuters, EÚ chce zakázať výrobu plug-in hybridov po roku 2025, čo je naozaj veľmi skoro, pretože automobilky majú naplánovanú výrobu tohto typu vozidiel až do roku 2030. Cieľom návrhu nie je iba problém s tým, že plug-in hybridy nie sú tak ekologické, ako udávajú tabuľky výrobcov, EÚ chce tiež urýchliť prechod k čistej elektromobilite, no podľa odborníkov na to ešte nemáme dostatočnú infraštruktúru nabíjacích staníc.
Spotrebitelia ich nepoužívajú správne
Mnoho štúdií dokazuje, že plug-in hybridy ani zďaleka nie sú tak ekologické, ako sa o nich hovorí a ako to v tabuľkách uvádzajú automobilky. Aby mal plug-in hybrid skutočne nízku produkciu emisií, je nutné ho čo najviac nabíjať. Ako sa však ukázalo, mnoho majiteľov plug-in hybridných áut na ich nabíjanie tak trochu kašle a kvôli tomu, že tieto vozidlá sú o niekoľko desiatok až stoviek kilogramov ťažšie, než klasické spaľováky, počas jazdy s vybitou batériou dokonca produkujú vyššie emisie.
K tejto téme sa pochopiteľne vyjadrili aj zástupcovia popredných automobiliek, ktoré si o tomto návrhu myslia svoje. Podľa Adriana Hallmakrka, generálneho riaditeľa Bentley, je takýto zákaz „zabíjaním dopytu“.
Stephen Neugebauer, riaditeľ globálneho výskumu BMW, si naopak myslí, že ani v najbližších 10 rokoch nebudú všetci spotrebitelia ochotní kúpiť si čistokrvný elektromobil. Problémom má byť nabíjacia infraštruktúra. Z času na čas ľudia musia absolvovať dlhú trasu, napríklad na dovolenku. Pri tak razantnom prechode na elektromobilitu by sa infraštruktúra staníc nemusela rozvíjať dostatočne rýchlo, čo by predstavovalo obrovský problém.
Generálny riaditeľ automobilky Volvo, Håkan Samuelsson, je z tohto návrhu veľmi sklamaný. Švédska automobilka chce prejsť na čistú elektriku už do roku 2030, no aj pre nich je medzistupeň v podobe pluh-in hybridov dôležitý. Podľa jeho slov automobilky investujú nemalé peniaze do rozvoja elektromobility, no namiesto toho, aby politici bojovali proti plug-in hybridom, mali by sa viac sústrediť na rýchlejšiu adaptáciu čisto elektrických vozidiel, napríklad budovaním a rozvíjaním infraštruktúry nabíjacích staníc.
EÚ zvažuje aj koniec spaľovákov
Elektrifikácia automobilovej dopravy zatiaľ prebieha pozvoľna a je v podstate dobrovoľná. Ten, kto si chce elektromobil kúpiť, tak si ho jednoducho kúpi a ten, kto stále preferuje spaľovací motor, môže slobodne siahnuť po tejto možnosti. Nad EÚ ale visí možnosť, že o pár rokov si už jednoducho v členských štátoch autá so spaľovacími motormi nekúpime.
Takéto drastické riešenie sa dostalo na prerokovanie do Európskej komisie a podporilo ho až 9 členských štátov. Na ich čele stojí Dánsko a Holandsko, neskôr sa k ním pridalo Rakúsko, Grécko, Malta, Litva, Luxembursko, Belgicko a Írsko.
Ako upozornil portál Reuters, presný dátum, kedy si už auto so spaľovacím motorom nekúpime, zatiaľ stanovený nebol. Podľa štátov, ktoré túto iniciatívu podporujú, je takýto razantný krok dôležitý, ak chceme konečne výrazne eliminovať tvorbu skleníkových plynov vypúšťaných z výfukov áut.
„Musíme urýchliť zelený prechod v cestnej doprave a zákonodarcovia vysielajú výrobcom automobilov a spotrebiteľom v celej EÚ jasné signály,“ uviedol dánsky minister pre klímu Dan Jorgensen.
Podľa analýzy Slovensko vôbec nie je pripravené
Lízingová spoločnosť LeasePlan si dala aj tento rok vypracovať analýzu pripravenosti jednotlivých európskych krajín na veľký rozmach elektromobility. Zrejme nikoho nezaskočí, že naša krajina figuruje v spodnej časti tabuľky.
V roku 2020 sme sa nachádzali na samom chvoste, pre tento rok sme poskočili vyššie, avšak iba o jednu priečku. V Európe je, čo sa týka pripravenosti na elektromobilitu, na tom od nás horšie už iba susedné Česko.
Na popredných priečkach sa nachádzajú krajiny ako Nórsko, Holandsko a Británia. Paradoxom je, že také Dánsko, ktoré tiež stojí na čele iniciatívy zavedenia presného dátumu zákazu predaja áut so spaľovacími motormi, sa tiež nachádza v spodnej časti tabuľky.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Známa sieť čerpacích staníc zatvára stovky prevádzok. Nahradia ich nabíjačky pre elektromobily
Vstupuje do novej éry. Milovaná automobilka Slovákov odhalila luxusnú konkurenciu pre Tesla Model Y
Toto je elektromobil, ktorý nahradí legendárny Golf GTI. Volkswagen mu dal 320 koní a gigantickú batériu
Prudké zľacňovanie strieda nečakané zdraženie. Tesla zvyšuje cenu najobľúbenejšieho elektromobilu
Toyota našla jediný spôsob, ako pochovať elektromobily. Takto chce spaľováky zbaviť emisií
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toyota našla jediný spôsob, ako pochovať elektromobily. Takto chce spaľováky zbaviť emisií
- Vstupuje do novej éry. Milovaná automobilka Slovákov odhalila luxusnú konkurenciu pre Tesla Model Y
- Spaľováky len závidia. ZSE dvíha ceny nabíjania, tu je nový cenník a všetky zmeny
- Budú stáť pod 13 000 €. Známy výrobca zaplaví trh lacnými elektromobilmi, ktoré si zamiluješ
- Slováci ju milujú. Obľúbená značka áut mení názov a prechádza na elektromobily
-
- Toyota našla jediný spôsob, ako pochovať elektromobily. Takto chce spaľováky zbaviť emisií
- Budú stáť pod 13 000 €. Známy výrobca zaplaví trh lacnými elektromobilmi, ktoré si zamiluješ
- Slováci ju milujú. Obľúbená značka áut mení názov a prechádza na elektromobily
- Spaľováky len závidia. ZSE dvíha ceny nabíjania, tu je nový cenník a všetky zmeny
- Schválili najprísnejšiu emisnú normu v histórii. Euro 7 posiela spaľováky do dôchodku
-
- Za Cybertruck zaplatili statisíce eur. Ford a Porsche ho kúpili na „čiernom trhu” s jediným cieľom
- Schválili najprísnejšiu emisnú normu v histórii. Euro 7 posiela spaľováky do dôchodku
- Spaľováky len závidia. ZSE dvíha ceny nabíjania, tu je nový cenník a všetky zmeny
- Najpopulárnejší elektromobil Slovákov má problém. Automobilka obmedzuje jeho výrobu
- Slováci ju milujú. Obľúbená značka áut mení názov a prechádza na elektromobily
Nemecko zintenzívnilo výskum a vývoj v oblasti umelej inteligencie
Samosprávy môžu žiadať financie na zaistenie kyberbezpečnosti do konca apríla
AI upozornila na snahy Ruska o zmenu etnického zloženia Krymu
Tender na nový informačný systém obchodného registra stále neukončili
Najväčšia autopožičovňa na svete Hertz mení šéfa aj stratégiu, elektromobily už nechce
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené