České herné štúdio Illusion Softworks sme spomínali v článku venovanému histórii susedného videoherného klenotu menom Mafia. Štúdio stojí za prvým dielom tejto nesmierne úspešnej série, ale aj za obomi titulmi Hidden & Dangerous, či v neposlednom rade aj za prehliadaným špionážnym projektom Chameleon.

Práve Chameleon bol len niekoľko mesiacov po vydaní Mafie prioritou bratislavskej pobočky Illusion Softworks číslo jeden. Hra po komplikovanom vývoji nakoniec 19. októbra 2005 vyšla a aj napriek jej nepopierateľným kvalitám sa jej komerčnému úspechu nikdy nedostalo.

Zabudnutú hru ako posledný verejne vyzdvihol otec pôvodnej Mafie a zakladateľ Warhorse Studios, Daniel Vávra, v charitatívnom streame pri príležitosti vydania prerobenej gangsterky.

Chameleon bola strašne pekná hra, to robili chalani zo Slovenska. Bol to krásny príklad toho, že má niekto nápad, no nevie ho zrealizovať. Mali krásnu grafiku, ale proste tam nebol nikto, ako napríklad ja, kto by dokázal ostatných zrovnať do laty a dať tomu jednotnú tvár.

Rôzni ľudia sa tam medzi sebou dohadovali, ako by to malo byť, pričom sa nikdy nedokázali zhodnúť na rovnakej veci. Neskôr tam bol povolaný môj kolega David Horák, aby situáciu vyriešil.

On to nejakým spôsobom dopísal len aby to bolo. Tá hra mala rozhodne väčší potenciál, ale bohužiaľ na to už neboli peniaze. Strašná škoda, malo to dobrý nápad, nádhernú grafiku a stačilo málo a mohla to byť dobrá hra,“ komentuje Vávra na streame slovenského brata Mafie.

Grafika na tom nebola najhoršie. Na trendy roku 2005 sa však nechytala

Spoločných znakov s pôvodnou Mafiou nájdeme v hre niekoľko, pričom hneď prvý z nich je badateľný na samotnej grafike. Hra beží na rovnakom grafickom engine, kde však autori hutne engine LS3D upravili pre svoje potreby. Chameleon je v porovnaní s hrou z roku 2002 podstatne detailnejší a rozmanitejší.

www.visiongame.cz

Zároveň ide o akciu z pohľadu tretej osoby, kde však špionážny titul už natívne umožňuje v reálnom čase prepnúť kameru do vlastnej perspektívy, rovnako ako tomu bolo pri hrách Hidden & Dangerous. Recenzenti hru v dobe vydania chválili za pestrý výber atraktívnych lokácií, keďže hrdina navštívi Írsko, Afganistan, Kolumbiu alebo Havanu.

Vďaka rozmanitosti prostredí a pomalšiemu postupu misiami je tento „slovenský titul“ najčastejšie prirovnávaný k sérii Hitman, respektíve Splinter Cell. Od druhej spomínanej si Chameleon prepožičiava napríklad ukazovateľ ukrytia v tme.

www.visiongame.cz

S Hitmanom hra zdieľa možnosť výberu zbraní na začiatku každej kapitoly alebo ukrývanie zlikvidovaných tiel. Recenzie chválili široký výber arzenálu v prípade, že sa priebeh akcie zvrtne. Prvé husle však vo väčšine prípadov hrá tichý postup, k čomu si bývalý agent CIA pomáha rôznymi špionážnymi vychytávkami.

Príbeh bol len do počtu

V porovnaní s Mafiou hra stagnuje na strane vyrozprávania zápletky. Príbehu chýbal akýkoľvek kreatívny dozor, ktorý nestihol zachrániť ani Dávid Horák, a tak hra dopadla, ako Vávra naznačil na streame, „béčkovo“. Stredobodom príbehu je bezmenný bývalý agent CIA, ktorý sa vydáva na cestu pomsty zavraždených rodičov.

Dobová recenzia portálu SME dokonca hru opisuje ako neoriginálnu, plnú klišé a bez akejkoľvek hĺbky, kedy zároveň rovnaké prvky vyzdvihuje pri žánrovo konkurenčnom Splinter Cell.

Napriek týmto neduhom však išlo o zaujímavý počin s pomerne peknou grafikou a zábavnou hrateľnosťou ťažiacou z rôznorodých lokalít, objemného arzenálu a možnosťou prejsť každú kapitolu v medziach technologických možností vlastným spôsobom. Tieto aspekty sa odrazili na vysokých hodnoteniach, ktoré však na komerčné spasenie titulu nestačili.

Hru nepriamo odpísalo vlastné štúdio

Hru v prvom rade sužoval problematický vývoj, vďaka čomu v konečnom dôsledku vyšla pod krídlami Silver Wish Games, dnes už známom ako 2K Czech. Bratislavské a košické štúdiá (Košičania pracovali na titule Circus Grande) boli ešte pred vydaním hier rozpustené, kedy sa všetka produkcia vrátila späť do Česka.

www.abcgames.sk

Medzitým, v Illusion Softworks prebiehala reštrukturalizácia, z ktorej neskôr vzišlo 2K Czech, patriace pod svetový konglomerát 2K Games. Dôsledkom toho bol prílev zahraničných manažérov do pôvodne českej spoločnosti.

Jedným z nich bol aj Marc Wilding, ktorý v roku 2006 poskytol rozhovor bývalému šéfredaktorovi Score, Jánovi Modrákovi. Kompletný rozhovor je aktuálne dostupný na osobnom blogu českej novinárskej legendy.

Chameleon sa mi naozaj páčil, a keby vyšiel o rok skôr, myslím, že mohol byť veľmi úspešný. Dôvod uzatvorenia slovenských štúdií rozhodne nemal nič spoločné s kvalitou hier. Bolo to ekonomické rozhodnutie, ktoré sa muselo stať, aby sme sa mohli koncentrovať na next-gen vývoj,“ komentuje komplikovanú situáciu bývalý manažér.

Stroskotal aj na tragickom marketingu

Na globálnom neúspechu hry sa nepodpísal len obstarožnejší vizuál, ktorý sa v roku 2005 nemohol rovnať s hviezdami ako Tom Clancy’s Splinter Cell: Chaos Theory alebo Call of Duty 2, ale najmä absencia akejkoľvek prezentácie. Špionážna akcia vyvíjaná v Bratislave sa totiž nikdy nepozrela ďalej, ako za hranice okolitých krajín.

Podľa rozhovoru YouTube kanálu Vision Game s Viliamom Korbelom, jedným z dizajnérov hry a momentálnym producentom v Hangar 13, Chameleon vyšiel len v Českej a Slovenskej republike, Rusku, Poľsku a Španielsku. Za oceán sa hra oficiálnou cestou nikdy nedostala.

www.abcgames.sk

Vedenie projektu skrátka nechcelo do marketingu hry vkladať financie, na základe čoho takmer nikto o vývoji takejto hry v tej dobe nevedel. Take-Two Interactive, figurujúce ako vydavateľ špionážnej akcie, dokonca neviedol žiadnu marketingovú kampaň, ohlasujúcu jej vydanie.

V praxi to teda znamenalo, že zástupcovia médií o hre Chameleon nemali žiadne, respektíve len minimálne informácie. O hre sa nepísalo ako pred jej vydaním, tak ani po ňom, čím sa o jej nepopierateľných kvalitách nikto nedozvedel. Hra sa jednoducho jedného dňa objavila na poličkách obchodov.

Keďže hráčska verejnosť o vývoj konkurenta hrám svetových formátov nevedela, Chameleon sa takmer vôbec nepredával. Na škodu tak je, že hru je v dnešnej dobe takmer nemožné zohnať oficiálnou cestou. Ružové to však nie je ani v oblasti warezu.

Ak by vydavateľ na hru nezanevrel a Illusion Softworks neuprednostňovalo vo vývoji ostatné tituly, Chameleon nás vo svete mohol presláviť podobne, ako sa to podarilo Mafii v roku 2002.

Pošli nám TIP na článok



Hry