Na jeseň minulého roka predstavila Škoda novú 4. generáciu modelu Octavia, ktorá priniesla vynovený vzhľad a množstvo nových technológií. Prednedávnom sa fanúšikovia konečne dočkali a automobilka priniesla túto novinku aj k nám na Slovensko. Ponuku verzií modelu Octavia však teraz Škoda rozširuje o nový model RS s agresívnym dynamickým vzhľadom a poprvýkrát v histórii aj s plug-in hybridom.

Škoda po prvý raz ponúka model RS s pohonom plug-in hybrid. Okrem toho začne v tomto roku ponúkať v novom modelovom rade Octavia tri ďalšie elektrifikované verzie. Octavia iV má pohon plug-in hybrid so systémovým výkonom 150 kW (204 k). Dve verzie e-TEC s výkonom 81 kW (110 k) a 110 kW (150 k) budú využívať technológiu mild-hybrid. Modely Octavia iV a Octavia RS iV začne Škoda predávať na prvých trhoch v druhom polroku 2020.

Výrobca skombinoval benzínový štvorvalec 1.4 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a elektromotor s výkonom 85 kW. Spolu poskytujú modelu RS iV systémový výkon 180 kW (245 k) a maximálny krútiaci moment 400 Nm, ktorý sa prenáša na predné kolesá prostredníctvom 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky DSG. Emisie CO2 sú približne 30 g/km v cykle WLTP, vozidlo už dnes spĺňa novú, prísnejšiu emisnú normu EU6d.

Škoda

Lítiovo-iónová vysokonapäťová batéria má kapacitu 13 kWh a umožňuje dojazd s elektrickým pohonom do 60 kilometrov v cykle WLTP. Maximálny krútiaci moment elektromotora je 330 Nm. V športovom režime zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy. Maximálna rýchlosť je 225 km/h. Dynamické jazdné vlastnosti podporuje sériové progresívne riadenie a charakteristické dynamické vyladenie športového podvozka.

Športové čierne akcenty ako vizuálne rozpoznávacie znaky

Octavia RS iV má sériovo špecifické LED svetlomety do hmly a čierne 18-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny, strmene bŕzd sú lakované v typickej červenej farbe RS. Na želanie výrobca montuje 19-palcové kolesá.

Škoda

Maska ŠKODA, vzduchové zásterky, difúzor na špecifickom prednom nárazníku RS, vzduchové klapky, difúzor v zadnom nárazníku a rámy okien sú v športovej čiernej farbe. Limuzína má čierny zadný spojler RS, verzia kombi má strešný spojler lakovaný vo farbe karosérie.

Dynamický interiér v štýle RS

Pri pohľade do kabíny modelu RS iV upúta interiér prevažne čiernej farby. Trojramenný kožený multifunkčný športový volant nesie logo RS a páčky na ovládanie DSG. Predné športové sedadlá sú potiahnuté čiernou látkou, voliteľné ergonomické sedadlá majú poťah z alcantary a kože, ako aj nastavovanie dĺžky sedáka.

Škoda

Na sedadlách je logo RS a farebné dekoračné stehy červenej alebo striebrosivej farby, ktoré možno nájsť aj na koženom poťahu volantu, lakťových opierkach a prístrojovom paneli potiahnutom alcantarou. Športový interiér dopĺňajú dekoračné lišty a pedále v hliníkovom vyhotovení.

OCTAVIA iV s pohonom plug-in hybrid a systémovým výkonom 150 kW (204 k)

Okrem modelu Octavia iV RS ponúka Škoda pohon plug-in hybrid aj pre výbavy Ambition a Style. Pod kapotou modelu Octavia iV benzínový motor 1.4 TSI a elektromotor 85 kW vytvárajú systémový výkon 150 kW (204 k) a maximálny krútiaci moment 350 Nm. Aj táto verzia plug in hybrid umožňuje elektrický dojazd do 60 kilometrov v cykle WLTP a má 6-stupňovú prevodovku DSG, ovládanú technológiou Shift by-Wire. Emisie CO2 majú hodnotu približne 30 g/km. Aj OCTAVIA iV spĺňa emisnú normu EU6d.

Vysokonapäťová lítiovo-iónová batéria obidvoch modelov iV s kapacitou 13 kWh sa dá pohodlne nabíjať z bežnej zásuvky v domácnosti alebo z nástennej nabíjacej stanice Wallbox. V batožinovom priestore, ktorý má pri limuzíne objem 450 litrov a pri COMBI 490 litrov, je uložená normálna olovená batéria 12 V. Benzínová nádrž má objem 40 litrov, čo je o 5 litrov menej ako pri modeloch OCTAVIA so spaľovacím motorom.

Dva motory eTEC s technológiou mild-hybrid

Premiéru u značky ŠKODA majú dve verzie eTEC v modelovom rade OCTAVIA, vybavené technológiou mild-hybrid na báze benzínového motora. V kombinácii so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG majú trojvalec 1.0 TSI s výkonom 81 kW (110 k) a štvorvalec 1.5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) remeňom pripojený 48-voltový štartovací generátor a lítiovo-iónovú batériu 48 V s kapacitou 0,6 kWh, uloženú pod sedadlom spolujazdca. Obidva modely sú onačené špecifickou plaketou eTEC na dverách batožinového priestoru.

Technológia mild-hybrid umožňuje pri brzdení rekuperovať kinetickú energiu a vygenerovanú elektrickú energiu akumulovať v batérii s napätím 48 V. Táto energia sa potom využíva na elektrickú podporu (boost) spaľovacieho motora štartovacím generátorom, ktorý vyvíja krútiaci moment do 50 Nm. V určitých jazdných situáciách je možné spaľovací motor úplne vypnúť a nechať vozidlo dobiehať zotrvačnosťou, teda „plachtiť“.

Keď je opäť potrebný výkon spaľovacieho motora, štartovací generátor ho naštartuje v zlomku sekundy. Aj systém štart-stop funguje so štartovacím generátorom rýchlejšie a komfortnejšie. Okrem toho motor štartuje tichšie a s menšími vibráciami a batéria 48 V je schopná cez menič jednosmerného napätia dobíjať normálnu batériu 12 V. Technológia mild-hybrid v obidvoch modeloch Škoda eTEC prispieva k úspore do 0,4 litra benzínu na 100 kilometrov.

Auto-moto